Pages

Cara Meningkatkan Kesuburan Wanita Untuk Mudah Hamil

Bila bercerita pasal kesuburan sesetengah wanita begitu sensitif . Mana tidaknya soalan berkaitan bila nak ada anak sentiasa menjadi soalan hangat. lebih-lebih lagi bila pulang ke kampung atau ke rumah kedua ibu bapa kan?

Jika anda mengalami masalah ini jangan lah risau , percayalah rezeki anak ni semuanya dating dari Allah cuma cepat atau lambat sahaja. Tetapi kita sebagai manusia takkan lah nak berdiam diri sahaja, kita cuba ikhtiar selagi termampu. InsyaAllah Allah Nampak usaha kita. Harini saya nak kongsikan Cara Meningkatkan Kesuburan Wanita Untuk Mudah Hamil.






Faktor Yang Mempengaruhi Kesuburan Wanita


Terdapat pelbagai faktor yang mempengaruhi kesuburan seseorang wanita. Antaranya adalah seperti :-


Berat badan




Berat badan adalah salah satu faktor yang memain peranan dalam menentukan kesuburan wanita, tetapi sering diabaikan.Ketahui berat ideal anda .  Jangan terlalu kurus dan jangan pula terlalu gemuk.



Minuman






Tahukah anda minum terlalu banyak kopi dan alkohol juga boleh mengganggu kesuburan wanita.

Pakar mengatakan bahawa minum lebih daripada lima cawan kopi sehari (bersamaan dengan kira-kira 500 miligram kafein) menyebabkan kadar kesuburan menurun. Memadailah satu atau dua cawan sahaja.


Waktu Subur







Anda mestilah peka dengan waktu subur anda kerana ia boleh meningkatkan peluang anda untuk hamil. Waktu subur atau ovulasi bermaksud, tempoh tertentu untuk telur anda disenyawakan dengan sperma atau telur tersebut akan mati

Satu peluang kehamilan yang lebih besar terjadi ketika hubungan jima' dibuat tiga hari sebelum ovulasi.

Kesalahan pada banyak pasangan kebiasaannya menunggu hingga hari ovulasi (atau bahkan kemudian) untuk melakukannya.


Kerapkan Hubungan Jima'


Menangguhkan masa untuk berjima' tidak akan meningkatkan peluang kehamilan ,malah jika menanguhkan lebih daripada lima hari akan meningkatkan jumlah sperma yang tidak normal.

Selepas kira-kira seminggu, bilangan sperma meningkat tetapi keupayaannya untuk berenang adalah lebih lama.

Jadikan kerapkan bersama lebih-lebih lagi beberapa hari sebelum waktu subur sehinggala waktu subur itu sendiri.


Multivitamin





Doktor pakar Dr Hamid Arshad juga menasihati agar kaum wanita yang ingin hamil perlu mengambil suplimen tambahan . Apabila sel-sel produksi sihat akan menambahkan lagi peluang untuk hamil.

Makanan Bagi Meningkatkan Kesuburan


Gaya hidup dan pemakanan seharian anda juga memainkan peranan yang penting.
Memperbanyakkan sumber buah-buahan dan sayuran segar kerana kedua-dua sumber ini mempunyai banyak khasiat yang baik untuk tubuh.

Antara makanan yang dapat membantu meningkatkan kesuburan adalah seperti:-

Buah-Buahan




Pisang -  mengandungi vitamin B6 terbukti dapat meningkatkan kesuburan wanita. Vitamin B6 diperlukan untuk kesihatan reproduktif anda dan akan menyuburkan telur anda .

Buah lemon
- Seperti yang kita tahu buah lemon mempunyai kandungan vitamin C yang tinggi dan bermanfaat untuk kesihatan kita.

Kajian mendapati asid askorbik (Vitamin C) memainkan peranan penting dalam kitaran haid dan fungsi ovari wanita.

Asid Askorbik sangat penting untuk hormon progesteron dan oxytocin yang mana parasnya tingi dalam corpus luteum.(telur yang menunggu fasa disenyawakan)

Berries

Buah-buahan Berry seperti strawberi, bluberry, rasberry, dan lain-lain. Antioksidan tinggi dalam buah beri boleh mengekalkan telur yang sihat dan juga dapat mencegah keguguran. Pakar-pakar kesihatan mengesyorkan untuk mengambil buah ini 3 kali seminggu. Membuat smoothie daripada berry pastinya sedap kan?


Makanan Berprotein







Sesetengah pakar mendapati bahawa sumber protein dalam tubuh mampu meningkatkan kesuburan. Apa pun, biarlah berpada-pada hindari daripada pengambilan berlebihan, terutamanya yang bersumber dari haiwan.

Makanan berprotein yang bersumber daripada haiwan adalah seperti ayam, lembu, dan sebagainya.
Manakala daripada sumber tumbuhan pula adalah seperti tempe, tauhu, kacang tanah, atau sayuran jenis kekacang seperti bendi dan kacang buncis.


Ikan




Zat yang baik untuk seperti asid lemak dan omega-3 yang terkandung di dalamnya dapat meningkatkan kesuburan.


Roti dan Bijirin Kaya Serat




Cuba tukarkan diet anda dengan memakan roti gandum berbanding roti putih, atau menukar beras putih dengan beras perang.

Karbohidrat yang diproses mampu meningkatkan kadar gula dalam darah. Kandungan gula atau insulin dalam darah pula dapat mengganggu hormon reproduksi dan menjadikan kitaran haid anda menjadi tidak tetap.


Kacang almond /badam





Badam mengandungi kandungan vitamin E yang cukup tinggi. Bukan itu sahaja, badam juga mengandungi antioksidan yang berfungsi untuk mengekalkan DNA dalam telur untuk kekal sihat.


Produk Tenusu





Sebaiknya pilihlah produk tenusu daripada jenis yang rendah lemak . Selain daripada memperkuatkan tulang ia juga amat baik untuk kesuburan anda


Tiram



Tiram dikatakan memiliki kandungan zat besi yang paling banyak . Nutrisi ini adalah sangat penting untuk menghasilkan telur yang berkualiti semasa proses ovulasi.

Selain itu, ia dikenali sebagai makanan yang paling baik untuk meningkatkan nafsu secara semulajadi.
Makanan yang segar kaya dengan antioksidan, vitamin dan serat, di mana ia boleh membantu penyerapan zat besi dengan efisyen .

Secara spesifiknya, sayuran berdaun hijau pula amat digalakkan kerana ia merupakan sumber asid folik yang baik untuk sistem peranakan wanita.



Cara Meningkatkan Kesuburan Wanita Untuk Mudah Hamil Dengan Shaklee


Shaklee mempunyai rangkaian produk kesihatan yang sangat berkesan dan selamat. Dan yang paling penting ia mempunyai kajian saintifik ke atas setiap produk yang di keluarkannya.


Vivix




Vivix Shaklee mempunyai salah satu mekanisma untuk memperbaiki sel-sel yang rosak atau abnormal.

Vivix juga membantu meningkatkan kesihatan wanita dengan meningkatkan lagi kualiti benih telur, memanjangkan jangka hayat telur dan sekaligus meningkatkan peluang untuk disenyawakan

Berfungsi untuk melindungi Ovum telur yang belum atau hampir atau sudah matang daripada oxidate damage.

Apabila telur yang ‘dilindungi’ ini selamat daripada menjadi rosak, ianya mempunyai peluang yang lebih tinggi untuk disenyawakan.




MANFAAT dan KELEBIHAN setiap supplement untuk KESUBURAN:

GLA - untuk stabilkan kitar haid & hormon, also untuk hasilkan ovum yang sihat.

ALFAFA- untuk atasi masalah keputihan yang boleh menyebabkan jangkitan kuman, antara penyebab susah lekat. Juga untuk stamina & bertindak as KACIP FATIMAH semas bersama.

B COMPLEX - mengandungi Folic Acid untuk perkembangan awal baby, memang disarankan oleh Doktor untuk consume semasa sedang ikhtiar hamil lagi. Juga sebagai anti stress.

ESP - untuk menguatkan otot rahim. Sometimes ada yang lekat tapi tak kuat and gugur semula sebagai haid. InshaaAllah ESP bantu untuk perlekatan lebih kuat.

VITAMIN E - boleh meningkatkan mukus serviks , yang penting untuk membantu sperma untuk terus hidup selama beberapa hari pada satu masa. Vitamin E juga boleh membantu untuk mencegah kecacatan telur dan meningkatkan kesihatan telur keseluruhan di kalangan wanita yang boleh mengurangkan peluang kecacatan kelahiran dan keguguran. Beberapa kajian juga menunjukkan bahawa Vitamin E juga boleh memanjangkan fasa kitaran kesuburan wanita.

VITA LEA - mengandungi 28 multivitamin dan multimineral yang membekalkan kesemua nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Bila badan cukup nutrien, pasti sel-sel dapat berfungsi dengan lebih cekap. multivitamin lengkap untuk make sure badan cukup keperluan nutrisi & bersedia untuk hamil.


TESTIMONI










Tidak perlu nak menuding jari samada si suami yang bermasalah ataupun si isteri. Kita hanya mampu ikhtiar sehabis baik. Tiada salahnya mengambil suplimen di mana anda akan mendapat manfaat kesihatan menjadi lebih baik.


Jika anda ada apa-apa pertanyaan atau berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 3645895


www.wasap.my/60123645895


ATAU

Anda terus boleh order online melalui website Shaklee


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=1ba75ef1c643f82ac4a09c7aa43bd3ff



Shaklee ID : 1246697
Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin



Daftar Ahli Satu Kelebihan




Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.


Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah







Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment