Cara Mengurut Bayi Dengan Betul

Sentuhan adalah cara yang menakjubkan untuk menyampaikan kasih sayang anda kepada si manja
Bagi seorang bayi, sentuhan melambangkan banyak perkara.

Urutan adalah menggunakan sentuhan sebagai cara untuk menenangkan, dan menguatkan bayi anda.
Urutan membantu anda berinteraksi positif dan mengeratkan hubungan dengan bayi anda.




Apakah Urutan Bayi?


Urutan bayi adalah aktiviti ibu bapa dengan perlahan mengusap badan bayi dengan menggunakan minyak urut atau losyen khusus dibuat khas untuk bayi. Bayi di urut dengan lembut secara beritma dengan tangan anda sendiri.




Urutan membuktikan dapat menenangkan bayi dan juga memberikan ruang kepada ibubapa dengan anak kecil mereka. Urutan juga adalah cara yang baik untuk anda menunjukkan kasih sayang anda terhadap bayi anda dan mengambil berat terhadapnya.


Bila Boleh Mulakan Urut Bayi?


Ada pendapat umum mengatakan urutan boleh dimulakan setelah bayi berumur sebulan setelah bayi anda tertanggal tali pusatnya.

Sekiranya anda merancang untuk mengambil bayi anda untuk mengurut sesi urut maka dinasihatkan supaya menunggu sehingga bayi berumur enam minggu kerana bayi-bayi yang baru dilahirkan terlalu awal untuk mendapat tekanan urutan.

Secara keseluruhan, sebulan adalah usia ideal kerana ketika itu tali pusat telah jatuh dan kulit kepala telah kering, kulit kurang sensitif berbanding kelahiran, dan bayi pada usia ini boleh menjadi lebih responsif terhadap sentuhan.


Faedah Urutan Bayi


Urutan memberikan beberapa manfaat semula jadi kepada bayi seperti:

1. Rangsangan sentuhan bayi mempunyai kesan positif terhadap pembangunan psikologi dan sosial bayi di samping dapat menguatkan ikatan bayi dengan ibu bapa.

2. Melegakan tekanan, dan melegakan otot  secara tak langsung membantu merangsang pertumbuhan bayi,dan sangat bagus bagi bayi yang selalu kembung perut.

3. Menstimulasi sistem saraf - Urut bagus untuk sistem saraf bayi kerana ia boleh  meningkatkan perkembangan kemahiran motor bayi.

4. Bayi tidur lebih lena apabila mereka diurut. 

5. Bayi pramatang menunjukkan perkembangan motor yang lebih baik apabila diurut secara teratur. Kenaikan berat badan bayi yang di urut lebih cepat daripada bayi pramatang yang tidak pernah diurut.

6. Bagus untuk sistem peredaran darah . Urut meningkatkan peredaran darah dan mengurangkan tahap ketidakselesaan yang disebabkan oleh gas atau keasidan.

7. Urut merangsang saraf  bagus untuk sistem pencernaan.

8. Urutan boleh membantu bayi anda untuk merasa lebih relaks dan tidak merengek. Jadi bayi akan kurang meragam dan menangis



Bagaimana Mengurut Bayi?


Sebelum memulakan urutan kepada bayi, pastikan memilih minyak urut yang dibuat secara khusus untuk bayi. Pilih minyak yang tidak wangi, dengan wangian semula jadi dan tiada minyak wangi tambahan.


Berikut adalah panduan langkah demi langkah untuk mengurut bayi anda dengan cara yang betul:


Langkah 1 - Meminta Izin




Langkah pertama adalah meminta 'izin' bayi anda kerana anda tidak mahu memberi dia urutan apabila dia tidak berminat. Cara mudah untuk memulakan urutan adalah dengan mengambil beberapa minyak di telapak tangan anda dan menggosoknya perlahan-lahan pada perut bayi dan di belakang telinganya, dan perhatikan bahasa tubuhnya.

Sekiranya dia menolak disentuh atau menggerutu dan menangis ketika mengurut, maka mungkin ia bukan masa yang tepat. Jika dia menunjukkan tanda-tanda positif dan nampaknya okay dengan apa yang anda lakukan, maka anda boleh meneruskan dengan urutan.

Perlu diingat bahawa, pada mulanya, bayi anda mungkin kelihatan tidak selesa dengan urut kerana ia adalah satu pengalaman baru. Tetapi apabila dia terbiasa dengannya dia akan menikmatinya.


Langkah 2 - Mengurut kaki





Mulailah dengan kaki bayi. Sapukan beberapa titis minyak di telapak tangan anda dan mulailah mengurut tapak kaki bayi. Urut tumit ke jari kaki dengan ibu jari anda. Kemudian, gunakan telapak tangan anda, strok bahagian bawah dan atas kaki bayi.

Perlahan-lahan, buat bulatan dengan ibu jari anda di seluruh bahagian bawah setiap kaki dan kemudian ke jari kaki. Ringankan urutan setiap kaki ke hujungnya. Ini akan membantu merangsang  saraf bayi.

Angkat salah satu kaki dan membuat sebatan lembut pada buku lali dan perlahan-lahan memanjangkannya ke paha. Genggam perlahan dari kaki hingga paha. Anda juga boleh mengurut kedua-dua kaki sekaligus jika bayi anda tenang dan santai.
Akhiri urutan kaki dengan lembut menggenggam paha dengan kedua-dua tangan anda. Perlahan perlahan dari paha ke kaki.



Langkah 3 - Bergerak ke tangan





Selepas kaki telah diurut, tangan harus dipijat. Corak mengurut agak sama dengan kaki. Pegang tangan bayi dan buat sebatan pekeliling di telapak tangan. Perlahan-lahan membuat sebatan kecil pada jari-jari bayi bergerak ke arah hujung jari.

Perlahan-lahan mengurut belakang tangannya dengan pukulan lurus ke arah pergelangan tangan. Kemudian, perlahan-lahan mengurut pergelangan tangannya dengan gerakan bulat, seperti memakai gelang.

Urut perlahan ke arah lengan bawahnya dan kemudian ke lengan atas. Urut keseluruhan lengan dengan gerakan bulat yang lembut seolah-olah anda meremukkan tuala



Langkah 4 - Urutan dada dan bahu





Jadikan sebatan lembut sejajar dari bahu kiri dan kanan ke arah dada bayi. Anda kemudian boleh mengesan tangan anda kembali ke bahu.

Ulangi gerakan dengan lembut. Kemudian, letakkan kedua-dua tangan anda di tengah dada bayi anda dan gosok ke luar dari badan - ke arah sisi.

Jadikan sebatan lembut keluar dari bahagian bawah tulang dada, tulang dada, di seluruh dada, seolah-olah mengesan bentuk jantung.


Langkah 5 - Masa untuk urut perut





Perut merupakan kawasan yang sensitif, dan oleh itu anda mesti mengelakkan tekanan yang kuat. Anda memulakan strok anda dari bahagian atas perut tepat di bawah tulang dada. Letakkan telapak tangan anda perlahan-lahan di bawah tulang dada dan buatkan pukulan putaran jam ke seluruh perut - di sekeliling butang perut. Jangan gunakan apa-apa tekanan dan biarkan tangan anda perlahan meluncur ke perut

Teruskan gerakan bulat dalam arah jam sambil mengelakkan butang perut. Pada bayi muda, butang perut / pusar boleh menjadi sensitif dan halus kerana mereka baru-baru ini akan menanggalkan stil tali pusar mereka.



Langkah 6 - Muka muka dan kepala





Mengurut wajah dan kepala boleh mencabar kerana bayi cenderung bergerak banyak. Tetapi ia adalah sama pentingnya dengan mengurut bahagian-bahagian badan yang lain.

Mulaikan dengan meletakkan hujung jari telunjuk anda di tengah dahi bayi anda dan perlahan-lahan mengusap di sepanjang garis mukanya ke arah dagunya. Dari dagu, gerakkan jari anda ke arah pipinya dan urut pipinya perlahan-lahan dalam gerakan bulat.

Selepas itu mulai dari kulit kepala dengan hujung jari seperti anda mencuci rambut bayi. Gunakan tekanan lembut dari hujung jari anda dan jangan gunakan sebarang tekanan tambahan kerana tengkorak bayi itu sensitif.

Anda juga boleh mengurut dahi bayi dengan lembut dengan menggerakkan jari anda ke luar dari pusat dahi.



Langkah 7 - Akhirnya belakang






Akhirnya masa untuk mengubah bayi anda dan mengurut punggungnya. Letakkan bayi seperti meniarap.

Letakkan hujung jari anda pada bahagian belakang bayi danbuat gerakan lembut sambil perlahan-lahan bergerak ke arah punggungnya.

Kemudian letakkan jari telunjuk dan jari tengah di kedua-dua belah tulang belakang dan perlahan menggerakkan jari ke arah punggung. Ulangi  beberapa kali. Jangan letak jari pada tulang belakang. Sebaliknya, letakkan dua jari di kedua-dua sisi alur tunjang dan luruskannya

Urut bilah bahu bayi dengan pukulan pusingan mengikut arah jam yang lembut. Buat sebatan lembut sama pada bahagian belakang dan punggung bayi.


Tips Urut Bayi

Berikut adalah beberapa perkara penting untuk diingat mengenai mengurut bayi anda:

- Jika semasa urutan bayi anda meragam,bolehlah melangkau langkah urutan itu dan bergerak ke langkah yang seterusnya.

- Jika bayi masih marah dan tidak selesa, maka hentikan urut itu. Anda boleh membuat percubaan untuk mengurutnya kemudian apabila ia kelihatan lebih tenang dan selesa dengan sentuhan.

- Sentiasa lembut semasa mengurut. Jangan sekali-kali mengenakan terlalu banyak tekanan pada badan bayi kerana tulang dan tisunya sangat sensitif dan lembut. Dan jangan sesekali mengurut alat kelamin atau di sekitar kawasan pangkal paha.

- Bercakaplah, ketawa, dan tersenyum sambil mengurut bayi anda. Apabila dia memandang anda, mulakan hubungan mata dan berbual dengan bayi dengan senyuman. Ini akan membantu memastikan dia berminat dalam aktiviti itu akhirnya menjadikannya lebih memberi kerjasama ketika urutan berlaku.
- Harus ada jarak masa sekurang-kurangnya 45 minit dari sesi makan/minum terakhir bayi. Juga, tunggu selama 15 minit selepas urut sebelum memberi makan/minum lagi untuk memberi badan bayi sedikit masa tambahan untuk berehat sepenuhnya.
- Apabila selesai, lap minyak di tapak tangan bayi dan jari menggunakan kertas tisu. Ini adalah untuk mengelakkan dia dari sengaja meminum minyak apabila dia meletakkan jari-jarinya di dalam mulutnya.
**Atas sebab ini juga anda harus memilih minyak urut bayi yang 100% selamat untuk bayi , jangan tersalah pilih produk minyak yang sembarangan risau akan mendatangkan kerengsaan pada kulit bayi.**

MENGURUT BAYI DENGAN MINYAK SEMULAJADI UNTUK BAYI


SHAKLEE sendiri ada menyediakan  produk bayi yang bagus untuk bayi anda. Shakleebaby memahami keperluan bayi anda dan yang paling penting hanya menggunakan bahan-bahan yang SELAMAT, LEMBUT dan ORGANIK untuk menghasilkan produk penjagaan kulit terbaik untuk si manja anda.


Minyak urut yang sangat lembut ini sememangnya sempurna untuk mengurut bayi anda pada bila-bila masa ataupun untuk digunakan sebagai pelembap selepas mandian.
Mengandungi minyak biji bunga matahari, lavender dan chamomile, ia memberikan sentuhan yang lembut dan penuh kasih sayang.      


Keistimewaan Massage Oil dari rangkaian Shaklee Baby




- ShakleeBaby telah Diuji oleh Pakar Paediatrik
- Dihasilkan menggunakan bahan semulajadi dan organik(telah disahkan status organiknya)
- Melalui pelbagai ujian klinikal sebelum dipasarkan
- pH seimbang
- Tidak menyebabkan alahan kepada bayi
- Kesemua produk Shaklee Baby telah terbukti Selamat, Lembut dan Organik


Formulasi produk Shaklee Baby sangat unik kerana ia 100% BEBAS daripada:





Jom baca artikel menarik di sini :-

Produk Penjagaan Semulajadi Untuk Bayi Berkulit Sensitif





Aktiviti mengurut bayi seharusnya menjadi salah satu kenangan yang berharga bagi kita sebagai ibu bapa . Namun adakah anda yakin produk yang anda gunakan selamat dan bebas dari bahan kimia?


Jika anda berminat untuk order whats app saya LIZA 012 3645895

www.wasap.my/60123645895



Shaklee ID : 1246697 Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin



Daftar Ahli Satu Kelebihan


Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah


http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697



Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment