Cara Merawat PCOS Tanpa Pembedahan

Kitaran haid dan wanita tidak dapat di pisahkan, kerana saling melengkapi untuk menjadikan wanita itu lebih sempurna. Lebih-lebih lagi bila kitaran haid tidak menentu pasti kita resah gelisah mencari punca dan penawar.

Pernahkah anda mendengar atau membaca mengenai PCOS? Pada pendapat peribadi saya sendiri apabila mendengar tentang penyakit ini sudah pasti terbayangkan pesakit PCOS itu akan terpaksa menjalankan pembedahan. Betulkah pendapat ini? Jadi , hari ini saya akan kongsikan Cara Merawat PCOS Tanpa Pembedahan





Apa itu penyakit Polycystic Ovarian Syndrome (PCOS)?


Penyakit PCOS yang juga dikenali sebagai ‘Stein-Levanthal syndrome’ adalah disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon di dalam badan, di mana terdapat berlebihan hormon lelaki dan insulin di dalam pesakit.

Ini akan mengakibatkan kitaran haid menjadi tidak teratur disebabkan tiada ovulasi yang berlaku, haid yang berpanjangan dan banyak, kemandulan, obesiti, pengangguan metabolisme gula dan kolesterol.






PCOS terjadi apabila kilang telur (ovari ) membengkak menyebabkan telur (ovum) terperangkap di dalamnya dan menyebabkan telur (ovum) tidak dapat menetas pada waktu suburnya. Pada masa yang masa, telur ovum menjadi tidak matang dan lama kelamaan ovari semakin membengkak dan akan kelihatan seperti bintik-bintik hitam.


Tanda-Tanda @ Simpton penyakit PCOS?


  1. Kitaran haid yang tidak teratur. Apabila haid datang kebiasaannya ianya berpanjangan dan banyak
  2. Apabila haid datang darah terlalu banyak atau sangat sedikit.
  3. Kegemukan atau obesiti juga faktor penyebab hormon tidak seimbang dan haid menjadi tidak teratur.
  4. Sukar untuk hamil
  5. Keguguran berulang
  6. Kolesterol Tinggi
  7. Amalan Pemakanan Yang Tidak Sihat - Menyebabkan pengumpulan toksin dalam tubuh yang menyebabkan kerosakan sel dari radikal bebas.
  8. Ketumbuhan bulu-bulu yang berlebihan - Ramai wanita dengan PCOS mendapati diri mereka tumbuh rambut atau bulu di wajah ,dagu, muka, atau bahagian badan yang lain di mana lelaki biasanya berbulu. Apa yang ada di belakang ini adalah tahap hormon lelaki yang luar biasa tinggi, yang dipanggil androgens, hadir pada wanita dengan PCOS.




Bagaimana Anda Tahu Anda adalah penghidap PCOS?


Berjumpalah dengan Doktor anda bagi mengesahkan anda menghidapi PCOS atau tidak .

Anda didiagnos sebagai penghidap PCOS sekiranya kriteria  di bawah dipenuhi:


• Kitaran haid yang tidak teratur

• Ujian darah menunjukkan hormon yang tidak seimbang - iaitu berlebihan hormon lelaki atau simptom klinikal yang menunjukkan hormon tidak seimbang

• Imbasan scan pelvis menunjukkan ‘polycystic ovary’(kilang ovari mempunyai cyst kecil-kecil selalunya sebanyak 12 atau lebih.)


Apakah penyebab pesakit PCOS sukar hamil?


Ini adalah disebabkan masalah ovulasi di kalangan pesakit PCOS. Tiap-tiap bulan, folikel kecil akan berkembang dan matang di dalam kilang telur, ovulasi akan berlaku apabila folikel itu matang dan dilepaskan ke dalam saluran peranakan.

Akan tetapi apabila berlaku ketidakseimbangan hormon di dalam badan, seperti hormon lelaki dan insulin yang berlebihan, ini akan menyebabkan gangguan pada perkembangan dan kematangan telur. Ovulasi tidak akan berlaku dan kitaran haid terganggu. Jadi pesakit akan lebih sukar untuk hamil.



Cara-Cara Merawat PCOS


• Turunkan berat badan bagi pesakit yang mengalami masalah berat badan berlebihan. Amalkan gaya hidup dan pemakanan yang sihat. Kadang-kadang pesakit hanya perlu turunkan berat badan sebanyak 5-10% sahaja dari berat asal untuk menampakkan kesan lebih positif seperti haid menjadi teratur semula.

• Mengambil pil perancang atau hormon untuk memperbetulkan kitaran haid yang teratur. (pastikan mendapat nasihat daripada doktor anda.)

• Mengambil ubat kencing manis seperti  metformin terutamanya pesakit yang mempunyai berat badan yang berlebihan, menghidapi kencing manis atau kadar hormon insulin yang tinggi.

• Ubat fertiliti untuk merangsang proses ovulasi seperti  ‘clomiphene’ atau ‘Gonadotrophin’.Kadar penurunan berat yang sederhana bagi wanita yang mempunyai berat badan berlebihan sudah cukup untuk meningkatkan keberkesanan clomiphene.
• Menjalani pembedahan ‘ovarian-drilling’. Kebiasaannya rawatan ini adalah untuk pesakit yang ‘resistant’ kepada ubat rangsangan ovulasi


Cara Merawat PCOS Tanpa Pembedahan Dengan Shaklee


VIVIX

Vivix dirumuskan daripada anggur muscadine yang mengandungi antioksida yang sangat tinggi. Di mana ia dapat membantu memperbaiki sistem dalaman badan wanita. Juga membantu menghasilkan sel-sel tubuh yang sihat.




Kandungan Resveratrol & polyphenol yang terdapat dalam Vivix mampu meningkatkan tenaga sel, meningkatkan tahap sistem imum, meredakan keradangan dan mampu memperbaiki sel hingga ke tahap DNA.



GLA Complex





GLA juga membantu mereka yang mengalami PCOS dan cyst. Mengandungi asid lemak Omega 6 iaitu GLA membentuk hormon prostaglandin untuk mengawal hormon-hormon di dalam badan.


GLA membentuk prostaglandin untuk mengawal selia hormon lelaki dan wanita, memperbaiki simptom PMS, keseimbangan hormon dan memperbetulkan kitaran haid



TESTIMONI PCOS



















Jangan biarkan ataupun ambil enteng sekiranya kitaran haid anda menjadi tidak menentu. Pastikan buat pemeriksaan dengan doktor bagi mengenalpasti pemasalahan sebenar.


Artikel Menarik Yang Berkaitan
Cara Mudah Hamil Dengan Semulajadi



Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 3645895


www.wasap.my/60123645895


ATAU
Anda terus boleh order online melalui website Shaklee



https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=91d265460143523d0b7d9538b40eb01a




Shaklee ID : 1246697 Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin




Daftar Ahli Satu Kelebihan


Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah




http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697




Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.


No comments:

Post a Comment