Cara Merawat Tulang Retak Dan Patah

Seram sejuk badan bila bercerita mengenai  tulang retak atau patah. Terlintas di fikiran boleh ke pulih seperti sedia kala. Teringat pula ketika anak lelaki saya patah tulang di sikunya akibat terjatuh ke dalam longkang.

Waktu tu saya belum mengenali Shaklee. Tetapi penyembuhan antara kanak-kanak dan orang dewasa tak sama ye. Kata doctor Orthopedik kanak-kanak lebih cepat sembuh berbanding dewasa atau orang yang lebih berusia.


Bagaimana Tulang Boleh Retak/Patah?


Keretakan /patah tulang boleh terjadi apabila berlakunya trauma seperti kecederaan sukan, kemalangan dan terjatuh. Keadaan seperti osteoporosis kebiasaannya bagi warga emas menyebabkan tulang retak / patah dengan lebih mudah, walaupun berlakunya trauma kecil dan jatuh boleh menjadi sangat serius.

Masalah tulang retak atau patah berlaku apabila daya yang dikenakan terhadap tulang lebih kuat daripada kesanggupannya daya oleh tulang tersebut.

Ini mengganggu struktur dan kekuatan tulang, dan membawa kepada kesakitan, kehilangan fungsi dan kadang-kadang pendarahan dan kecederaan di sekitar tapak. Tulang adalah sejenis tisu perantara, diperkukuh dengan sel-sel kalsium dan tulang.

Tulang mempunyai pusat yang lebih lembut, yang dipanggil sum-sum, di mana sel-sel darah dibuat. Fungsi utama rangka tulang ialah menyokong badan kita, membolehkan pergerakan dan melindungi organ-organ dalaman kita.


Bolehkan Tulang Retak / Patah Pulih?


Bagi pesakit yang mengalami tulang retak / patah umumnya perlu menunggu masa berminggu-minggu bahkan mungkin berbulan-bulan untuk mengembalikan kekuatan tulang seperti sedia kala sebelum patah.

Proses penyembuhan yang sempurna insyaAllah akan membolehkan tulang retak atau patah cepat sembuh dan pesakit kembali sihat seperti biasa malah tulang lebih kuat dan dapat berfungsi seperti sediakala.

Pentingnya pemulihan yang cepat dan sempurna bagi mengelakkan dari sebarang masalah lain seperti luka bernanah akibat jangkitan kuman, tulang sembuh dalam posisi yang salah dan tulang tidak bercantum dengan sempurna.

Menurut Dr. Zubaidi Haji Ahmad, proses penyembuhan tulang melalui 3 proses secara serentak iaitu berlakunya pembengkakan (inflamasi), penyingkiran sel-sel tulang yang rosak dan pembentukan semula tulang yang baru.




Proses pembengkakan mengambil masa beberapa hari. Pembekuan darah akan berlaku ditempat yang patah bagi memberikan kestabilan kepada struktur dan rangka awal tulang yang baru. Kemudian, sel-sel tulang yang rosak beserta darah beku tadi dikeluarkan bagi memberikan ruang kepada sel-sel tulang baru yang kuat dan kaya dengan kalsium.

Hakikatnya proses penyembuhan sebenarnya agak rumit. Tempoh penyembuhan berbeza mengikut individu atas beberapa faktor seperti tempat patah, usia pesakit, nutrisi pemakanan, wujudnya penyakit kronik yang melambatkan penyembuhan, dan lain-lain.

Jenis Keretakan Tulang


Terdapat beberapa jenis keretakan tulang. Bergantung kepada kekuatan dan arah daya, tulang tertentu yang terlibat, dan umur individu itu dan kesihatan umumnya. Keretakan tulang biasanya berlaku pada pergelangan tangan, pergelangan kaki dan pinggul.




Keretakan pinggul paling kerap terjadi pada individu yang lebih tua. Patah tulang pula mengambil masa 4-8 minggu , malah boleh mengjangkau berbulan-bulan lamanya  untuk sembuh, bergantung kepada umur dan kesihatan individu itu .

Komplikasi Patah Tulang 


Kehilangan darah - tulang mempunyai bekalan darah yang kaya. Satu patah buruk boleh membuat anda kehilangan sejumlah besar darah

Kecederaan kepada organ-organ, tisu atau struktur di sekitarnya - contohnya otak boleh rosak oleh keretakan tengkorak. organ dada boleh tercedera jika retak tulang rusuk

Pertumbuhan tulang terbantut
- jika tulang panjang kanak-kanak pecah berhampiran dengan sendi di mana plat pertumbuhan dijumpai.


Cara Merawat Tulang Retak Dan Patah Dengan Shaklee


Klik video di bawah :-



Suplimen untuk merawat tulang retak atau patah agar cepat sembuh ini akan memastikan nutrisi yang betul yang diperlukan oleh tubuh ketika dalam proses penyembuhan cukup , terutamanya bagi mereka yang lebih berusia, kekurangan nutrisi, ada penyakit sedia ada dan merokok.

Berikut adalah nutrisi penting yang perlu di ambil untuk membantu menyokong penyembuhan tulang .





Vivix


Vivix merupakan antioksidan yang terbaik yang mampu membaiki sel-sel tubuh badan sehingga ke peringkat DNA. Jika DNA kita sihat, maka keseluruhan badan kita juga akan sihat.


ESP Soy Protein

- Sumber protein non-GMO bukan seperti soya di pasaran. Ia kaya dengan sumber protein yang diperlukan tubuh bagi membina semula tulang yang telah patah dan retak.

Dalam tulang manusia juga terdapat sel-sel hidup. Di sinilah pentingnya protein yang baik dan berkualiti dalam memulih dan menyokong penghasilan sel-sel tulang yang baru, demi menggantikan sel-sel tulang yang telah rosak dan mati akibat patah tulang .

Seandainya tubuh tak cukup protein sel-sel tidak dapat membaikpulih dengan sempurna? Jadi untuk apa jua kes penyembuhan mesti ada protein. Protein juga dapat memberikan tenagabagi mereka yang terpaksa berpantang makan atau selepas menjalani pembedahan.


Ostematrix

- Lengkap dengan gabungan kalsium, magnesium dan vitamin D. Kalsium merupakan mineral utama dalam komposisi tulang manusia dan sangat penting untuk tulang terutamanya dalam proses pemulihan.

Ostematrix ni terkenal sebagai vitamin kalsium. Kalsium sangat penting untuk tulang, otot dan gigi. Kalsium yang cukup akan bantu tubuh kita untuk bina semula tulang kuat dan sihat.

Ostematrix lebih bagus berbanding pil-pil kalsium lain sebab ada magnesium dan vitamin D. Di mana ia  membantu penyerapan optimum kalsium ke dalam darah dan tulang.

B-Complex

- Bertindak sebagai penenang saraf dan mengurangkan rasa sakit. Ia turut bertindak sebagai alternatif lain menggantikan pil tahan sakit. (Dulu sebelum mengenali Shaklee  ketika saya mendapat rawatan otot dan tulang di Hospital Ampang Puteri doctor Ortopedic jugak membekalkan vitamin B.)


OmegaGuard

- Minyak ikan yang kaya dengan khasiat Omega-3, DHA dan EPA. Bertindak sebagai anti keradangan, membantu mengurangkan bengkak, mencegah degradasi tulang rawan pada sendi serta memulihara sendi yang tercedera kerana retak atau patah.

Ia juga bertindak sebagai pelincir dalam melancarkan pergerakan sendi.


Fungsi Set Patah Tulang




Set ini membekalkan keperluan nutrisi yang diperlukan oleh pesakit yang mengalami masalah tulang patah atau tulang retak.

Khasiatnya penting bagi :-

1. Mempercepatkan penyembuhan luka

2. Mempercepatkan proses pertumbuhan tulang dan sel-sel yang tercedera/mati.

3. Menguatkan tulang dan mengelakkan kekejangan otot akibat kepatahan.

4. Menguatkan imun tubuh dan membantu mengelakkan jangkitan pada bahagian luka atau patah.

5. Merawat keradangan atau bengkak dan bertindak sebagai pelincir untuk memudahkan pergerakan.



TESTIMONI 1





Pada Februari 2016 , kami buat keputusan nak hijrah ke Ampang. Jadi masa sibuk nak packing barang nak pindah. Ziela masuk dalam bilik, sebab nak keluarkan baju dalam bilik. Sebab anak tengah tidur masa tu Ziela tak on lampu. Dalam gelap, tarik kotak. Tiba-tiba kaki rasa kebas. Rupanya bola bowling suami yang berat tu jatuh atas kaki. Ya Allah. Sakit sangattt. Allah saje tau. Menangis tengok. Tiba-tiba kaki membengkak. Dalam keadaan sakit heret kaki keluar. Tunjuk kat suami. Sambil menangis cakap. "Bang kaki sayang cacat dah.. Tulang retak patah dah" sambil menangis.

Mintak suami ambikkan botol Vivix dan Herbal Blend. Picit sebanyak nya Herbal Blend atas kaki. Dan terus minum Vivix tanpa sukatan.
Malam tu tak boleh tidur. Sebab malam kan sejuk. Angin masuk banyak sebab bengkak. Menangis sambil tidur. Sebab berdenyut.
2-3 hari solat sambil duduk, tak boleh pakai kasut, kaki bengkak sentuh kain pun ngilu.

Alhamdulillah selepas hari ke-4 kami pindah. Punggah barang, saya dah rasa 95% hilang rasa sakit. Cuma bila tekan. Masih rasa la. Dan dapat rasa tulang tak ditempatnya. Dan harini, dah masuk bulan ke 10. Ziela nak bgtau. Alhamdulillah Ziela tak cacat. Tak tempang. Dengan habiskan sebotol Vivix dalam masa seminggu. Dan maintain vitamin kesihatan lain. -Puan Ziela-




TESTIMONI 2


“Pengalaman ayah saya baru sahaja di timpa kemalangan multiple fracture. Saya berikan ayah 5 biji OsteMatrix dan 3 biji B-Complex. Alhamdulillah, 3 hari sahaja boleh keluar hospital, dan sekarang dah 9 minggu, masih dalam proses penyembuhan.

OsteMatrix dan B-Complex bantu kurangkan kesakitan yang berkaitan dengan saraf. Sekarang (tanpa suplemen), pesakit boleh bertahan dengan mengambil pil penahan sakit, yang (in long term) boleh beri komplikasi pada hati dan buah pinggang.

Sekarang ayah daya dah boleh bekerja semula dengan light duty” -Puan Siti Aisah.




TESTIMONI 3







TESTIMONI 4



Jom tonton video di bawah untuk ketahui rahsia beliau sembuh dengan Shaklee.












Jika anda berminat untuk order boleh whats up saya


whats app LIZA 012-364 5895
bagi yang access blog ini melalui handphone terus klik di sini  www.wasap.my/60123645895


ATAU

Anda terus boleh order online melalui website Shaklee


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=5bad1ee29d26170d91491dab90d8fd3c



Daftar Ahli Satu Kelebihan

Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah


http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697



Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.





















No comments:

Post a Comment