Cara Meningkatkan Imun Badan Kanak-Kanak

Assalamualaikum..

Ibu mana yang tidak risau kalo anak-anak sakit kan? asyik berulang-alik ke klinik...minggu lepas si abang yang sakit minggu ni si adik pulak...pernah tak anda alami perkara sebegini?

Mesti selalu kan...tapi tanpa kita sedari sebenarnya kita lebih kepada mengubati apabila penyakit itu menyerang daripada kita mencegah sebelum ia datang.

Bagaimanakah Cara Meningkatkan Imun Badan Kanak-Kanak supaya anak kita mempunyai perisai yang kukuh untuk melawan penyakit.


Sebagai ibu kita begitu perihatin terhadap kesihatan anak2,seandainya wujudlah vaksin supaya boleh elakkan demam atau sakit mesti kite berlumba2 nak vaksinkan anak kita kan..

Disebabkan tiada vaksin sebegitu mulalah kita mencari supplement yang kononnya berlandaskan Sunnah namun sejauh mana bagus ramuan didalam supplement tersebut?

Adakah ia betul2 Sunnah atau telah dicampur dengan bermacam2 perisa dan bahan.

Mengapa demam terjadi?

Pada otak manusia terdapat satu struktur yang dipanggil ‘hypothalamus‘ yang mempunyai pelbagai fungsi penting dalam menyelenggara aktiviti-aktiviti badan yang normal.

Antara fungsi hypothalamus adalah bertindak sebagai ‘thermostat‘ dalaman yang menetapkan suhu badan yang normal iaitu antara 36.5°C ke 37.5°C.



Keadaan seperti jangkitan kuman atau penyakit-penyakit tertentu boleh merangsang hypothalamus untuk meningkatkan suhu badan manusia.

Keadaan ini dipercayai berlaku sebagai langkah ‘pertahanan’ badan yang normal untuk melawan jangkitan atau penyakit. Fenomena ini merupakan suatu kebaikan demam kepada tubuh badan kita.

Apakah penyebab demam?

Demam selalunya berlaku disebabkan oleh jangkitan kuman atau penyakit. Antara punca demam bagi kanak – kanak adalah seperti:
🍀 Batuk dan selesema akibat jangkitan virus
🍀 Jangkitan pada tekak atau telinga
🍀 Jangkitan paru paru
🍀 Jangkitan saluran kencing
🍀 Radang otak
🍀 Demam denggi
🍀 Demam campak
🍀 Penyakit tidak berjangkit seperti Systemic Lupus Erythematosus, Juvenile Idiopathic Arthritis

Apakah Sistem Imun?

Sistem imun adalah sistem biologi dalam badan yang melindungi anda daripada penyakit. Untuk berfungsi dengan betul, sistem imun perlu mengesan pelbagai ejen yang dikenali sebagai patogen, virus serta cacing parasit dan membezakan mereka daripada tisu badan yang sihat.

Dalam banyak spesies, sistem imun boleh dikelaskan kepada subsistem, seperti sistem imun semula jadi berbanding sistem imun adaptif, atau imuniti humoral lawan imuniti sel-pengantara.

Sistem imun yang rendah boleh menyebabkan senangnya berlaku jangkitan seperti demam,selsema dan sebagainya.

Rawatan untuk demam

🍀 Pastikan anak anda mendapat jumlah air dalam badan yang mencukupi sama ada dalam bentuk susu bagi bayi atau air kosong, jus buah-buahan dan sebagainya bagi kanak – kanak yang lebih besar.

🍀Kenakan pakaian yang tidak tebal agar anak anda berasa selesa.

🍀 Bagi demam yang disebabkan oleh jangkitan yang tidak serius, rawatan berbentuk ubat seperti Paracetamol atau Ibuprofen boleh diberikan di rumah.

**Namun demikian, nasihat doktor tentang penggunaan ubat-ubat ini adalah disarankan kerana kedua-duanya perlu diberikan pada dos yang sesuai dengan berat badan anak anda dan tidak sepatutnya diberikan sekaligus atau melebihi kekerapan dos yang ditetapkan.

**Pemberian ubat Aspirin untuk mengawal demam dalam kanak kanak di rumah tidak digalakkan sama sekali.

🍀 Elakkan daripada berkunjung ke tempat yang terbuka atau terdedah dengan cuaca panas atau terlalu sejuk

Cara Meningkatkan Imun Badan Kanak-Kanak dengan produk SHAKLEE

1) NUTRIFERON




🍀 Anda boleh mencuba Nutriferon Shaklee untuk meningkatkan tahap imun atau rintang kepada penyakit anak anda. Nutriferon Shaklee adalah “immune booster” ciptaan pakar imun dari Jepun iaitu Dr. Yasuhiko Kojima.

🍀 Nutriferon bertindak dengan meningkatkan interferon semulajadi badan dan sekaligus menguatkan tindak balas imun dalam badan. Nutriferon sangat sesuai diambil oleh mereka yang mempunyai masalah antibodi lemah, mudah dijangkiti selsema dan demam serta membantu mereka yang mempunyai tahap penyembuhan yang lemah dari sesuatu penyakit.

🍀 Nutriferon Shaklee boleh diambil oleh kanak-kanak berumur satu tahun ke atas, dosage adalah berbeza mengikut umur


                      

🍀 Kajian menunjukkan khasiat kesihatan yang luar biasa dan perlindungan imun yang diperolehi daripada campuran khas empat ekstrak tumbuhan di dalam NutriFeron:

1) Ekstrak biji labu (Cucurbita moschata), yang telah didapati dapat mendorong pengeluaran interferon;

2) Biji Plantago (Plantage asiatica) yang mengandungi bahan kimia yang dipanggil polisakarida yang diguna untuk merangsang sistem imun;

3) Bunga Safflower (Carthamus tinctorius) polisakarida, yang telah dikenalpasti dapat mendorong pembangunan makrofaj, sejenis sel darah putih;

4) Kuntuman bunga Japanese Honeysuckle (Lonicera japonica) yang digunakan dalam perubatan Asia


2)CHEWABLE VITA C



🍀Vitamin C didapati mampu meningkatkan komponen sistem imun manusia seperti aktiviti anti-mikrob dan menggalakkan pertumbuhan sel darah putih untuk imun tubuh.

🍀Setiap tablet Chewable Vita-C Plus Shaklee mengandungi 100mg vitamin C dan setara dengan vitamin C dalam sebiji oren.

🍀Kerana peranan vitamin C itu sendiri sangat penting dalam sistem imunisasi tubuh, oren dikatakan mampu membuatkan sistem imunisasi bertindak dengan lebih baik.

3)VITALEA



Menyediakan 19 vitamin dan mineral yang sangat diperlukan untuk tumbesaran

🍀Membekalkan kalsium untuk tulang, otak dan gigi
🍀Meningkatkan tahap daya tahan melawan penyakit
🍀Lengkap dengan vitamin B untuk fungsi tubuh yang betul
🍀Menyediakan 150% nilai harian Vitamin D untuk menyerap kalsium dengan berkesan
🍀Mengandungi 100% nilai harian Vitamin C yang diperlukan
🍀Multivitamin yang kaya dengan antioksidan untuk kulit yang cantik
🍀Sesuai untuk kanak-kanak 4 tahun ke atas
🍀Rasa yang sedap dan memang digemari kank-kanak

4) OMEGA GUARD




🍀Satu kapsul OmegaGuardTM menyediakan 1000mg asid lemak omega 3 termasuk DHA dan EPA yang tidak dapat dihasilkan oleh badan dan perlu diperolehi dari pemakanan.

🍀Ia mengandungi minyak ikan yang mampu membantu meningkatkan sistem imuniti kanak-kanak mahupun dewasa. Selain itu Omega Guard juga membantu mengurangkan jangkitan saluran pernafasan.




TESTIMONI







Saya yakin pastinya ibu bapa di luar sana inginkan yang terbaik untuk anak-anak kan.Kalo boleh kita tak nak anak kita sakit langsung kan?


🍀 Bagi yang berminat untuk mendapatkan SET IMUN KANAK-KANAK ini boleh terus hubungi saya 🍀


whats app LIZA 012-3645895
@

bagi yang access blog ini melalui handphone terus klik di sini www.wasap.my/60123645895


FB : Kasmaliza Othman

IG : LoveMrVitamin


Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.













1 comment: