Tips Merawat Rabun Dengan Berkesan

Mata adalah anugerah terindah dari Allah. Namun tak semua orang dapat menikmati nikmat mata yang sihat.Ada yang di lahirkan tidak dapat melihat langsung.


So bagi kita yang masih merasai nikmat mata mestilah menghargainya. Namun saya percaya ramai di kalangan kita mengalami masalah rabun.

Terdapat 2 jenis Rabun:-

1) Rabun Jauh -ialah keadaan di mana seseorang tidak dapat melihat objek yang jauh dengan jelas, tetapi dapat melihat objek dekat dengan jelas.

-disebabkan titik fokus imej ditumpukan di hadapan retina bukan di atasnya.



Ciri-ciri :-

-kebiasaannya berlaku kepada semua peringkat umur

- Sering mengalami sakit kepala kerana mata bekerja secara berlebihan.

- Mata yang penat kerana sukar untuk fokus melihat sehingga sering menyepetkan dan mengecilkan mata untuk fokus.

-Pandangan kabur melihat objek yang jauh


2) Rabun Dekat- ialah keadaan seseorang melihat objek yang dekat kelihatan kabur, tetapi objek jauh boleh dilihat dengan jelas.

-disebabkan titik fokus imej ditumpukan di belakang retina bukan di atasnya.





Ciri-ciri :-

-Boleh berlaku kepada bayi baru lahir, tetapi ia biasaya akan sembuh dengan sendirinya ketika usia meningkat 12 tahun. Namun pada usia muda, kemampuan mata melihat dengan jelas masih sangat baik

-Orang dewasa terutama pada peringkat umur 40 tahun keatas akan merasa susah untuk melihat objek kecil pada jarak dekat. Antara yang sering dialami oleh penghidap rabun dekat adalah seperti :

- Sakit Kepala apabila melihat objek dekat walaupun sekejap
- Kabur melihat objek dekat
- Pandangan penglihatan objek jauh menjadi kabur setelah mata terlalu lama fokus pada objek yang dekat.


Punca Penyebab Mata Rabun 


🍀Faktor Genetik, kebiasannya rabun jauh juga adalah disebabkan dari keturunan.

🍀Faktor usia, seperti orang tua, rabun dekat adalah proses alami yang biasa berlaku dan dialami hampir semua orang di usia emas.

🍀Sering terdedah dengan sinaran UV dan radikal bebas yang merbahaya.

🍀Kekurangan makanan yang berzat ketika proses pertumbuhan membesar sehingga usia 12 tahun.

🍀Tabiat buruk, seperti sering melihat jarak dekat secara terus menerus seperti membaca, melihat (television, komputer, gadget) dalam jarak dekat, membaca sambil tidur dan sering membaca di tempat yang kurang cahaya.


Petua Kurangkan Rabun

1. Ketika menggunakan komputer atau membaca buku, pada setiap 10 minit lihat ke arah objek yang jaraknya 3 meter lebih kurang. Digalakkan melihat alam semulajadi seperti pokok. Pandang dalam 3 minit sebelum mata kembali tengok skrin komputer.

2.Elakkan menggosok dan menyentuh mata atau bahagian berdekatan mata menggunakan tangan yang kotor . Seperti tangan selepas membersih habuk dirumah. Kerana ia boleh menyebabkan jangkitan seperti katarak.

3.Elakkan untuk membaca buku atau melihat skrin telefon dalam suasana cahaya yang samar.

4.Lihat pokok hijau dalam tempoh 10 minit pada setiap pagi. Tetapi anda hendaklah berdiri di satu posisi sahaja dan fokus kepada titik tersebut.

5. Kurangkan had bermain permainan video seperti playstation, dan sebagainya seperti 2 kali seminggu dan tak lebih dari 1 jam, kemuadian kurangkan lagi kepada 1 minggu 1 kali sahaja. Permainan ini memberi ketegangan yang tinggi pada mata, jika dibiarkan tanpa kawalan akan menyebabkan kerosakan mata.

6. Cuba melihat hanya pada benda-benda fokus samada jauh mahupun dekat. Contoh jangan tengok semua benda sambil mata melilau kiri kanan. Ini akan menyebabkan mata kita cepat letih dan menurunkan kecepatan proses menyembuhkan mata.

7. Banyakkan makan makanan yang mengandungi sumber Vitamin A seperti minum jus lobak merah, tetapi jangan menggunakan gula dan ais.



Makanan yang Baik untuk Kesihatan Mata

Buah-buahan yang berwarna-warni – Makanan seperti lobak merah, tomato, strawberi, labu, jagung, avokado dan tembikai adalah sumber yang sangat baik vitamin A dan C.





Ikan – Salmon, Tuna, Mackerel, Sardin yang kaya dengan Asid Lemak Omega 3 membantu melindungi mata kering, dan lindungi daripada katarak.

Sayuran Hijau – Seperti Bayam dan Brokoli sangat baik untuk elakkan mata rabun dan katarak.

Telur – Vitamin dan nutrien dalam telur, termasuk lutein dan vitamin A (yang boleh melindungi daripada rabun malam dan mata kering), menggalakkan fungsi dan kesihatan mata.

Buah-buahan sitrus dan Berries – Oren, grapefruits, lemon dan buah beri adalah tinggi dengan vitamin C, yang boleh mengurangkan risiko katarak dan degenerasi makula.

Kekacang
– Pistachios, walnut, badam – mana jenis tickles mewah anda – kaya dengan omega-3 asid lemak dan vitamin E yang meningkatkan kesihatan mata anda.

Biji bunga matahari / Sun Flower Seed
– Membantu menjaga mata anda sihat dan bebas dari penyakit dengan mengambil biji bunga matahari, yang merupakan sumber yang sangat baik vitamin E dan zink.
Bijiin Penuh / whole Grains – membantu menggalakkan kesihatan mata secara keseluruhan.


     Selain dari cara di atas SHAKLEE juga mempunyai SET MATA SIHAT pastinya semulajadi dan selamat.



VIVIX – mengandungi ramuan botani Shaklee yang tersendiri iaitu Polygonum Cuspidatum, anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. Polifenol ialah kumpulan fitokimia berasaskan tumbuh-tumbuhan dengan kebaikan antioksidan dan berkesan melambatkan penuaaan sel.

OMEGA GUARD- Suplemen ini mengandungi omega-3 asid lemak dan mempunyai banyak manfaat kesihatan mata, termasuk membantu untuk mencegah atau mengawal sindrom mata kering serta mengurangkan risiko degenerasi makula dan katarak.
CAROTOMAX- Carotomax Kaya Dengan Beta Carotena

CarotoMax ini mengandungi 6 jenis karotena, dikekstrak dari rangkaian sayuran dan buahan yang kaya dengan sifat anti-oksidan seperti rumpai laut, tomato bukan GMO, biji anggur, brokoli, marigold, epal, kentang, minyak sawit strawberry, fava d’anta, cantaloupe dan lobak merah.

Pengambilan purata karotenoid lutein, likopena dan beta karotena adalah hanya 8mg. CarotoMax membekalkan lebih 13mg (21,500IU) karotenoid berfaedah ini.

-Alpha Carotene – berfungsi untuk memelihara penglihatan pada waktu malam, menyihatkan mata, dan menghalang degenerasi penglihatan.

-Beta Karotena – Sangat bermanfaat untuk baikpulih kulit, mempercepatkan penyembuhan luka, meningkatkan sistem imun, mengurangkan risiko kanser usus, kanser payudara dan kanser prostat.

-Lycopene– antioksida, menghalang penuaan organ, memelihara serviks, jantung, dan sistem imun. Mengurangkan penyakit kalenjar prostat.

-Zeaxanthin– membantu melindungi mata, menuras cahaya gelombang biru pendek yang berbahaya, mengurangkan risiko kanser payudara, kanser ovari, kanser serviks.

-Lutein– membantu menyekat katarak, penyakit AMD, dan glaukoma

-Astaxanthin-sumber alga & fitoplankton. Pigmen di dalamnya memberikan fungsi yang sama dengan warna pink ikan salmon. Shaklee menuai karotenoid dari mikroalga laut iaitu sumber poten dan tulen. Fungsinya untuk melindungi kerosakan oksidasi kolestrol LDL

Keistimewaan yang utama bagi Carotomax ni adalah ianya bukan sahaja memberikan sumber antioksidan yang tinggi untuk melindungi sel tubuh daripada serangan radikal bebas tapi juga membantu mereka yang mengalami masalah rabun mata untuk tidak mempunyai power mata yang tinggi.

Bagi yang mempunyai power mata yang rendah, amalan pengambilannya yang konsisten boleh membebaskan anda daripada penggunaan kaca mata. Yeay...!!


TESTIMONI








  

Selagi kita terdaya untuk merawat dan mencegah ia dari menjadi lebih serius , apa salahnya kita melabur sedikit untuk kesihatan mata kita. Best kan kalo dapat menikmati keindahan di muka bumi ini tanpa cermin mata atau contact lense.

Anda mahu yang semulajadi? Ya betul anda memang membuat pilihan terbaik..

Bagi yang berminat untuk mendapatkan SET MATA SIHAT ini boleh terus hubungi saya

whats app LIZA 012-3645895

@

bagi yang access blog ini melalui handphone terus klik di sini www.wasap.my/60123645895
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin

Daftar Ahli Satu Kelebihan
Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-25% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.






No comments:

Post a Comment