Tips Ibu Hamil Berpuasa Kekal Sihat Bertenaga

Sedar tak sedar ,pejam celik pejam celik tak lama lagi kita akan menyambut ketibaan bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan ni adalah bulan bonus untuk kita mempertingkatkan amalan ibadah kerana pada bulan ramadhan segala amalan kita digandakan pahalanya.

Jadi, kita haruslah kekal cergas dan bertenaga di bulan Ramadhan supaya kita dapat berpuasa dengan sempurna dan menjalankan ibadah yang dituntut di bulan penuh barakah ini.

Tidak ketinggalan bagi ibu yang hamil kemungkinan besar agak rungsing memikirkan bagaimana untuk menghadapi sebulan tu kan lebih2 lagi ibu yang hamil anak pertama.Ibu hamil mesti nak rebut peluang beribadah juga di bulan puasa ni kan. Disini saya nak kongsikan Tips Ibu Hamil Berpuasa Kekal Sihat Bertenaga.

Bagaimana ibu hamil mengekalkan kesihatan semasa hamil dan berpuasa?

Jika anda berpuasa, tentu sekali anda tidak boleh makan sekerap biasa, tetapi anda masih boleh makan lebih daripada dua kali di antara masa berbuka dan sahur.

Hidangan makanan yang seimbang dan berkhasiat akan membantu mengekalkan berat badan dan mengelakkan masalah-masalah seperti sembelit, sakit kepala, ketakcernaan, lesu dan pedih ulu hatiyang kesemuanya merupakan simptom-simptom biasa semasa hamil.


Tips Ketika Bersahur

Bersahur sangat penting jika anda berpuasa. Ia akan mengekalkan tahap tenaga anda pada waktu siang. Jangan sesekali tinggalkan sahur kerana ia dapat membekalkan anda dengan nutrien-nutrien penting dan tenaga yang anda perlukan untuk kekal cergas pada waktu siang.

Ia juga akan mengurangkan simptom-simptom kelaparan seperti sakit kepala dan mengantuk.

Cadangan Hidangan Sahur Yang Sihat Mengandungi:

πŸ€ Nasi beras perang dan roti bijian penuh dengan kari atau kurma cair
πŸ€ Bijirin berserat tinggi atau bran dengan susu skim rendah lemak
πŸ€ Buah-buahan termasuk buah kurma dan pisang.


Tips Lain Ketika Bersahur

πŸ€ Elakkan meminum teh semasa sahur kerana ia boleh membuat anda ternyahhidrat.
πŸ€ Elakkan makan bergoreng dan berlemak kerana ia menyebabkan ketidakhadaman dan senang berlakunya pedih ulu hati.
πŸ€ Melewatkan waktu sahur, kerana glukos (sumber tenaga) daripada karbohidrat yang dimakan pada waktu sahur akan tahan lebih lama.
πŸ€ Ambil makanan yang lambat dihadam ketika waktu sahur seperti nasi, capati, roti jagung, oat, bijirin, roti mil, sayur, dan buah-buahan. Makanan ini mengandungi karbohidrat yang kompleks dan serat yang akan berada dalam perut dalam jangkamasa yang lama dan melambatkan rasa lapar.
πŸ€ Kurangkan makanan manis. Makanan manis tidak dapat disimpan lama kerana dihadam terlalu cepat dan hanya akan membuatkan kita cepat berasa letih.
πŸ€ Minum 2 gelas air putih sewaktu sahur.


Tips Ketika Berbuka

Sebenarnya tiada pelan makanan khas yang perlu anda ikuti, tetapi anda boleh mencuba tip-tip berikut sebagai cara terbaik untuk berbuka.

Mulakan dengan:

πŸ€ Ambil 3-4 biji kurma sewaktu berbuka. Selain makanan sunnah ia mengandungi gula, serat, karbohidrat serta zat galian yang baik untuk kesihatan.

Kurma dapat memberikan tenaga dengan segera yang diperlukan oleh badan kita setelah seharian penat berpuasa.(bagus untuk menormalkan semula tahap gula yang rendah dalam darah)

πŸ€ Lebihkan makanan yang cepat dihadam ketika berbuka, seperti roti putih, kuih-muih, jus buah, sup dan bubur. Makanan nie mengandungi kandungan gula dan karbohidrat yang cepat dihadam.

πŸ€ Anda juga boleh makan hidangan seimbang yang mengandungi sepinggan salad atau ulam-ulaman sebagai hidangan pembuka selera,protein daripada ayam, daging atau ikan dan karbohidrat kompleks daripada nasi beras perang dan roti bijian penuh.

πŸ€ Elakkan hidangan berlemak tinggi untuk mencegah pertambahan berat, pengambilan makanan kurang berkhasiat dan mengalami ketakcernaan.

πŸ€ Tingkatkan pengambilan air. Minum 2 gelas air sewaktu berbuka, ini termasuklah jus buah-buahan atau susu rendah lemak. Minum 2-3 gelas air putih sebelum tidur

πŸ€ Minumlah jus buah-buahan segar dan bukannya minuman bergas, kopi atau teh. Minuman smoothie yang mengandungi susu, yogurt, ais dan buah adalah minuman yang menyegarkan dan membekalkan banyak keperluan buah-buahan harian anda.

πŸ€ Sup sayur-sayuran pula membolehkan anda makan sayur-sayuran berbeza dan memberi vitamin, mineral dan serat tambahan dalam diet anda.

πŸ€ Elakkan makanan berempah dan pedas. Makanan ini akan merangsang pengeluaran terlalu banyak asid gastrik. Mereka yang mempunyai masalah gastrik eloklah mengelakkan makanan sebegini.


Untuk mengekalkan kesihatan semasa berpuasa, amalkanlah tip-tip yang di nyatakan di atas
Selepas berbuka, berehat seketika, kemudian bangun dan berjalan-jalan. Lakukanlah aktiviti-aktiviti ringan.

Elakkan makan pada lewat malam sebelum tidur, tetapi pastikan anda bangun dan makan sahur.
Minum banyak air selepas berbuka dan sebelum bersahur untuk mengelakkan nyahhidrat.


Tips Ibu Hamil Berpuasa Kekal Sihat Bertenaga Dengan SHAKLEE




Selain itu anda juga mempunyai pilihan untuk mengamalkan suplimen dari SHAKLEE yang tentunya selamat dan semulajadi lebih-lebih lagi kepada ibu mengandung.

Set ini terdiri daripada ESP, Meal Shake dan juga Performance Drink


1) ESP

πŸ€ ESP (energizing soy protein) adalah sumber protein berasaskan tumbuhan soya. Satu hidangan ESP bersamaan dengan 2x ganda daging, 4x ganda telur, 12x ganda susu rendah lemak.

πŸ€ Amalkan pengambilan ESP Shaklee sewaktu sahur untuk kekal bertenaga dan alas perut yang terbaik untuk kita berpuasa sepanjang hari. Ia bertindak sebagai pembekal tenaga dengan segera.

πŸ€ Kesan paling popular protein terhadap kesihatan adalan kebolehan protein untuk mengawal rasa lapar. Apabila protein diserap, ia menghantar signal kepada otak untuk menurunkan kadar rasa lapar.

✔ ESP Soy Protein Isolate Powder berperisa vanilla (KURANG RASA LAPAR)
☑ Non GMO soy protien
☑ Indeks glisemiknya rendah membuatkan kita lebih BERTENAGA dan kenyang lebih lama
☑ Mengatasi masalah GASTRIK
☑ Untuk breastfeed mommy : MILK BOOSTER! Mengurangkan masalah susu merundum
☑ Bonus : Kulit lebih anjal, tegang dan berseri

Siapa yang sesuai minum ESP Shaklee semasa bulan Ramadhan?

Ibu Hamil – Membekalkan tenaga berpanjangan
Sesiapa yang ada gastrik – Melegakan pedih perut
Sesiapa yang berkerja – Membekalkan tenaga sepanjang hari
Ibu Berpantang – Membekalkan susu yang cukup untuk anak
Nak Kulit Cantik Masa Raya – Membantu pertumbuhan sel sel baru yang mencantikkan struktur kulit wajah



2) Performance Drink



πŸ€ Performance Drink – Membantu mengekalkan hidrasi tubuh untuk memastikan fungsi sel berjalan dengan lancar. Mengurangkan kelesuan semasa berpuasa

πŸ€ Perfomance drink ni sama macam minuman isotonik lain diluar sana seperti air 100 plus tu. Tapi kandungan gula dalam perfomance drink ni sangat rendah, sangat berbeza dengan air isotonik diluar sana yang mengandungi banyak gula. Sangat sesuai diminum ketika bersahur dan berbuka. Kalau waktu berbuka tu, campur kan je perfomance drink ni ke dalam air sejuk, terasa segar je waktu berbuka.

πŸ€Performance Drinks ni bersifat isotonik – kepekatan karbohidrat yang sama dengan darah kita- lebih mudah diserap untuk menaikkan kadar gula dalam darah ke peringkat sepatutnya, bekalkan tenaga dengan segera.

πŸ€Performance Drinks mengandungi sedikit natrium bagi mempercepatkan penyerapan cecair oleh tubuh – kurang haus.

πŸ€Mengandungi formula unik OPTI LYTE – Opti-Lyte adalah campuran saintifik elektrolit untuk menyokong tahap penghidratan optimum. Formula khas Opti-Lyte ini juga digabungkan dengan gabungan karbohidrat unik untuk memberikan tenaga segera dan berterusan serta menyokong penghidratan optimum.

πŸ€ Performance Drinks tanpa bikarbonat, tanpa sucrose – bahan utama yg terdapat dalam ‘sport drinks’ lain, tanpa perasa dan pewarna tiruan.

✔ Performance Drink berperisa oren (KURANG RASA HAUS)
☑ Mengekalkan kandungan air di dalam badan
☑ Mengandungi imbangan elektrolit untuk MENCEGAH DEHIDRASI
☑ Membekal 3 jenis karbohidrat untuk tenaga


3)MEAL SHAKES

πŸ€Meal Shakes Shaklee merupakan sumber protein dengan vitamin dan mineral tambahan. Ia menyediakan jumlah yang seimbang bagi setiap sembilan asid amino yang diperlukan oleh tubuh untuk tumbesaran dan perlindungan yang baik.

πŸ€Meal Shakes Shaklee mengandungi semua asid amino asli yang terdapat di dalam protein termasuk yang asid amino perlu dan juga tidak perlu.

✔ Meal Shake berperisa French Vanilla (KURANG RASA LETIH)
☑ Multivitamin yang mengandungi 19 vitamin/galian, serat dan protein
☑ Mengenyangkan dan memberi tenaga
☑ Elakkan sembelit



Haa..saya nak kongsikan 1 resepi yg boleh dibuat dgn set ni..kena cuba tau..

CARA BANCUH SET MIGHTY 3 GEM

TIPS: Cara bancuhan Set Mighty 3 Gem

~ 1 sudu besar ESP
~ 1 sudu besar Mealshakes
~ 1 1/2 ke 2 sudu besar Performance Drink (PD)

Sukatan air: 250ml - 280ml
*1 sudu besar tu jangan full, 'just nice' je 1 sudu besar k..

Rasanya?? Voila!! Yang ni memang rasa BALANCE, takdelah tenggelam rasa PD ke, rasa Mealshakes terlebih ke.. apa pun ikut tekak dan selera masing-masing ye :) selamat mencuba..


TESTIMONI




Sebagai seorang ibu hamil pastinya anda juga ingin sedaya upaya untuk berpuasa penuh dengan kekal bertenaga.Walaubagaimanapun dalam keadaan tertentu ibu diharuskan tidak berpuasa. Tetapi tak salah kan kite mencuba altenatif yang ada bagi memberi tenaga kepada ibu hamil untuk berpuasa. Semoga usaha kita di berkati Allah.

Seandainya anda berminat boleh terus menghubungi saya . Jangan tunggu last minute baru nak order tau sememangnya set ni paling laris ketika menjelang bulan Ramadhan.

whats app LIZA 012-3645895
@
bagi yang access blog ini melalui handphone terus klik di sini www.wasap.my/60123645895

FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin


Daftar Ahli Satu Kelebihan

Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.




No comments:

Post a Comment