Tips Mengatasi Sakit Tumit Tanpa Steroid

Lebih kurang 2 bulan lepas saya mengalami sakit pada tumit dan seluruh bahagian kedua-dua belah kaki saya. Ya Allah sakitnya  berdenyut-denyut dan menyucuk hanya Allah yang tahu . Bagaimana sakit saya mula berkurang dan seterusnya hilang? Jom saya kongsikan Tips Mengatasi Sakit Tumit Tanpa Steroid.



Apa itu Sakit Tumit?


Sakit tumit lebih dikenali sebagai plantar fasciitis di mana ia merupakan bengkak atau radang terhadap tisu yang menyokong lengkungan kaki yang dikenali sebagai fascia.

Radang ini disebabkan oleh tiada lengkungan pada kaki serta kaki mendatar yang memberi lebih tekanan serta berulang-ulang pada plantar fascia.



Sakit tumit yang dimaksudkan ialah sakit yang tajam, menyucuk, dan kadang kala akan berdenyut dan kesakitan tersebut akan terjadi betul-betul di bahagian tumit (sebelah dalam).

Sakit tumit ini bukanlah disebabkan faktor umur dan ia juga bukanlah satu penyakit usia.


Sakit tumit kebiasaanya mempunyai CIRI-CIRI seperti berikut:
  • langkah pertama berjalan atau selepas tempoh yang lama tidak berpijak dan keadaan ini sering terjadi pada waktu pagi sebaik sahaja anda bangun daripada tidur atau ingin memulakan pergerakan kaki dari duduk atau berdiri yang lama
  • sakit akan mula hilang dengan pergerakan kaki (jika terlampau teruk sakit tidak hilang)
  • tiada bengkak atau tanda merah pada tumit
  • tiada trauma yang berlaku pada tumit


PUNCA SAKIT TUMIT


πŸ€Sakit tumit juga seringkali terjadi kepada golongan wanita kerana mereka gemar memakai kasut bertumit tinggi dalam jangkamasa yang lama. Tetapi tak semua tau, macam saya ni memang hari-hari pakai flat shoe aje tau masih boleh terkena sakit tumit.

πŸ€Pemilihan kasut yang tidak betul seperti tiada penyokong lengkungan tapak kaki

πŸ€Berdiri ataupun berjalan terlalu lama.

πŸ€Masalah tapak kaki rata, tapak kaki terlalu melengkung, atau aktiviti fizikal seperti berlari yang boleh mencetuskan radang dan kesakitan pada fascia seperti yang selalu terjadi kepada ahli-ahli sukan di mana akan berlaku hentakan pada tumit akibat terlalu banyak berlari.




πŸ€Tekanan pada saraf di bahagian tapak kaki

πŸ€Kecederaan tulang seperti retak

πŸ€Aktiviti senaman yang berlebihan

πŸ€Radang sendi (arthritis) yang berdekatan dengan Plantar Fascia.

πŸ€Menghidap kencing manis 

πŸ€Proses penuaan menyebabkan lapisan lemak dan tisu mula mengecut

πŸ€Kekurangan vitamin yang membantu untuk kesihatan tapak tumit serta sendi

πŸ€Kekejangan otot betis, sakit tulang belakang, dan juga penggunaan terlalu banyak otot-otot betis.

πŸ€Penyakit tulang belakang juga antara punca sakit tumit di mana jika terkena pada urat saraf tulang belakang ia boleh menjalar hingga ke tumit kaki.



PETUA/CARA MENGURANGKAN SAKIT TUMIT


1) Apabila bangun dari tidur atau bangun dari duduk dan berdiri yang lama , jangan terus bangun untuk melangkah, tetapi mulakan dengan senaman tapak kaki.
-Pusing dan gerakkan pergelangan kaki beberapa kali supaya bekalan darah dan oksigen akan mula sampai ke kawasan yang ditekan spurr tadi.

2) Rendam kaki dengan air suam (terpulang jika mahu merendam dengan air suam campuran herba dan sebagainya)



3) Sakit Tumit atau tapak kaki ini kadang kala boleh diredakan dengan hanya urutan atau pun perlukan masa dan sedikit permakanan tambahan.




4) Menggunakan Penyokong tapak kaki di dalam kasut @ pilih kasut yang mempunyai tapak yang lembut dan selesa.




5) Elakkan berdiri atau berjalan dalam tempoh yang lama
6) Buat sedikit regangan tapak kaki sebelum tidur dan bangun dari tidur agar otot tidak terkejut
7) Gantikan aktiviti riadah seperti berjogging kepada berenang atau berbasikal- aktiviti yang mengurangkan tekanan pada tapak kaki
8) Pakai sarung kaki kerana suhu yang sejuk mengebabkan urat serta otot di kaki semakin tegang
9)Ambil sebotol air sejuk dan golekkan pada tapak kaki untuk mengurangkan ketegangan otot.




Bagaimanapun, rawatan untuk plantar fasciitis adalah selalunya konservatif dengan penggunaan ubat-ubatan anti-keradangan dengan nasihat doktor dan juga menukar jenis kasut yang digunakan kepada yang lebih lembut tapaknya, tanpa tumit yang tinggi dan keras.

Adalah penting juga untuk membuat regangan serta menggunakan hot pack pada bahagian tumit bila bangun pagi dan pek ais pada waktu petang.

Nasihat daripada ahli fisioterapi ataupun doktor perlu sebelum memulakan rawatan pek ais dan hot pack serta regangan.




Lazimnya doktor akan menyarankan suntikan anti-keradangan yang paling efektif iaitu 'kenacort', sejenis kortikosteroid anti radang yang sangat berkesan terus ke kawasan tumit yang sakit sekiranya sakit tersebut berlarutan. (yang ni saya hampir-hampir di inject..hi..hi)

Suntikan steroid adalah berkesan melegakan sakit tetapi tidak boleh dilakukan dengan terlalu kerap kerana boleh menyebabkan raptur plantar sascia.




Jom lihat video ni...




Tips Mengatasi Sakit Tumit Tanpa Steroid


Di SHAKLEE juga terdapat produk untuk mengatasi masalah sakit tumit ini. SET SENDI boleh digunakan untukmengatasi sakit sendi dan juga sakit tumit.




OMEGA GUARD - Minyak ikan terbaik yang kaya dengan sumber omega-3 (termasuk EPA&DHA) .Asid lemak Omega-3 dapat membantu mengurangkan keradangan pada tapak dan tumit kaki.

OSTEMATRIK
- mengandungi Kalsium dan Magnesium untuk menghindarkan kerapuhaan pada tulang dan menguatkan jisim tulang.



VIVIX - Kandungan resveratrol di dalam VIVIX boleh membantu mengekalkan dan memperbaiki fungsi dan struktur sendi. VIVIX juga membantu mengurangkan faktor yang menjadi punca kepada penyakit berkaitan sendi.




TESTIMONI






SUPERMOM SHAKLEE STORY MUSIM KE 3
TESTIMONI 47: NADIA EZDANIE NORAZMAN
[DERITA SAKIT TUMIT BERAKHIR SELEPAS AMALKAN SUPPLEMEN SHAKLEE]

Nama saya Nadia Ezdanie Norazman, berumur 35 tahun dan saya adalah suri rumah sepenuh masa. Saya telah dikurniakan 2 orang cahaya mata.
Pada 23 November 2015 saya di diagnosis dengan “PLANTAR FASCITIS” atau bahasa senangnya sakit tumit. Sakit yang saya alami ini adalah sakit yang teramat sangat sampai takut untuk saya untuk memulakan langkah. Kesakitan terlampau terutama di awal pagi.
Kronologi kes saya ini bermula dari kepulangan saya dari melancong. Pada mulanya saya ingatkan kaki saya sakit setelah penat berjalan masa melancong, mana tidaknya masa melancong tu semua tempat di jelajahi dari gunung sampailah ke lautan. Seharian berehat di rumah, tumit saya masih sakit dan akhirnya pergi berjumpa doktor. Doktor memberikan “PAINKILLER”. Selepas makan ubat tersebut kesakitan saya terubat. Dari peristiwa tersebut sakit tumit akan on off on off.
Kesakitan yang teruk saya alami sekali lagi semasa saya melancong lagi dan penderitaannya semakin perit sampai saya tidak boleh berjalan. Apa lagi terus ambil ubat tahan sakit tapi masa itu terasa rugi kerana seharian tidak dapat berjalan dan bershopping kerana saya kena berehat sahaja di bilik hotel. Sampai di Malaysia saya terus mendapatkan rawatan di Hospital. Setelah membuat beberapa ujian klinikal di hospital terutama X-ray doktor mengesahkan saya menghadapi “PLANTAR FASCITIS”
Selepas di diagnos dengan penyakit tersebut bermula episod untuk merawat. Setiap kali sakit menjelma peneman setia adalah “PAINKILLER”. Pemilihan kasut juga penting bagi saya. Setiap kasut saya mesti mempunyai lapisan dalam (insole) yang lembut dan selesa. penggunaan kasut/selipar yang sesuai dan selesa ini melibatkan kos pembelian yang mahal, namun kasut yang sesuai mendatangkan kebaikan serta boleh menghindari dari menghidapi sakit tumit ini.
selain daripada itu saya juga memerlukan suntikan pada bahagian tumit saya. Masa ini saya rasa sungguh menderita, tuhan hanya menarik satu nikmat dari saya tapi saya terasa cukup menderita. Kesakitan pada tumit ini amatlah menderita bagi orang yang mempunyai hobi melancong dan gemar melakukan aktiviti lasak.
Selama beberapa bulan saya hanya bergantung dengan rawatan seperti saya sebutkan di atas. Pada bulan Desember 2016 terdetik di hati untuk mencuba produk Shaklee. Mulanya saya mengambil produk untuk mengurangkan berat badan dan saya berjaya dengan set tersebut. Dari situ saya add on OsteMatrix dan Sustained Release Vita-C Plus. Saya mula mengambil
OsteMatrix 4 biji setiap malam dan Vit-C 1 biji sebelah pagi. Setelah sebulan mengambil OsteMatrix dan Vit-C tersebut kesakitan yang saya alami semakin berkurang dan akhirnya saya dapat tumit kaki saya yang dahulu.
Alhamdulillah, 2 minggu yang lepas saya baru pulang dari melancong dan saya tidak lagi merasai kesakitan yang pernah saya alami. Saya tidak lagi bergantung pada PAINKILLER dan yang paling saya gembira saya dapat menggunakan segala jenis fashion kasut yang ada di pasaran. Pergerakan saya tidak terbatas lagi. Bertambah gembira lagi masalah SINUSITIS/RESDUNG saya juga dapat diubati dan kulit saya bertambah berseri-seri.
Pelaburan yang saya buat bersama Shaklee berbaloi kerana bila kita menggunakan produk Shaklee untuk 1 tujuan kita akan dapat banyak manfaat dari sudut lain jugak. Kesan Shaklee terhadap saya sangat awesome…Saya dapat menurunkan berat badan saya dan dalam masa yang sama sakit tumit dan resdung saya dapat diatasi. Bak kata dari kawan saya, Sesungguhnya sakit itu MAHAL!!! PREVENTION IS BETTER THAN CURE.



TESTIMONI



MEI 2016 (MUSIM KEDUA) TESTIMONI 12: PUAN ARBAYIAH BT. MAT NOH [ SAKIT TUMIT SEMBUH SELEPAS AMALKAN OSTEMATRIX DAN VIVIX ]

Assalamualaikum dan Selamat sejahtera. Berumur 53 tahun, saya adalah seorang surirumah dan tukang jahit sejak 36 tahun dahulu. Sehingga sekarang pun saya masih mengambil upah menjahit. Selama 36 tahun yg lepas, saya tiada mengalami masalah
kesihatan yang teruk. Sehingga lah pada hujung tahun 2015, saya mula merasai kelainan pada kaki sebelah kanan saya.
Saya berasa sangat sakit di bahagian tumit apabila hendak bangun tidur pada setiap pagi. Rasa macam dicucuk-cucuk dengan jarum. Pada mulanya saya tak ambil kisah dan menganggap ianya akan pulih sendiri.
Tetapi lama kelamaan, sakit tumit tersebut tidak hilang malah bertambah teruk sehingga menyukarkan saya untuk berjalan dan menjahit. Kawan-kawan ada mencadangkan supaya pergi ke klinik dan farmasi atau berurut. Semua yang dicadangkan saya cuba tetapi sakit tidak juga berkurang.
Saya memberitahu perihal masalah saya ini kepada anak saya yang merupakan
pengguna tegar produk Shaklee. Lalu beliau mencadangkan supaya saya mengambil vitamin Ostematrix dari produk Shaklee. Saya mengamalkan vitamin Ostematrix dengan konsisten setiap hari. Dengan izin Allah, sakit mula berkurangan pada pengambilan botol pertama. Saya teruskan pengambilan botol kedua dan merasakan sakit tumit tersebut hilang sepenuhnya.
Saya tidak mahu mengambil risiko sakit tumit berulang lagi lalu saya teruskan dengan mengambil Vivix pula untuk kesihatan saya secara menyeluruh.
Oh ya, semasa saya mengamalkan Ostematrix, terdapat juga kesan lain yang saya alami. Sebelum ini, saya mempunyai
masalah sembelit. Tetapi dengan Ostematrix, masalah sembelit saya tiada lagi. Malah, berat badan saya berkurangan dari 69kg ke 65kg.Kini, saya berasa sangat lega kerana dengan adanya Ostematrix dan Vivix serta izin dari Allah, masalah kesihatan saya bertambah baik untuk meneruskan kehidupan bersama keluarga tersayang.







Alhamdulillah saya bersyukur pengalaman saya sendiri sakit tumit saya berkurang dan lama kelamaan hilang tanpa saya sedari setelah mengamalkan OMEGA GUARD, OSTEMATRIK & VIVIX .


Bagi yang berminat untuk mendapatkan SET SENDI/SET TUMIT ini boleh terus hubungi saya

whats app saya LIZA 012 3645895

www.wasap.my/60123645895

ATAU
Anda terus boleh order online melalui website Shaklee


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=0fa026ad94c73173668c7b32dce440a3



Shaklee ID : 1246697

Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin



Daftar Ahli Satu Kelebihan


Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah



http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697



Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.


2 comments:

  1. memang terbaik sngat produk ini, jemput ke http://www.vitaminwawa.com/ , terima kasih ...

    ReplyDelete
  2. Penerangan yang sangat bagus berkaitan sakit tumit ni. Thanks for info..

    Tips Tingkatkan Kesuburan Suami Isteri

    ReplyDelete