Cara Merawat Eczema Dewasa Secara Semulajadi

Eczema adalah sejenis penyakit kulit yang boleh menyebabkan gejala seperti kemerahan, kegatalan ,lepuh dan kulit bersisik. Jenis eczema yang paling biasa adalah eczema atopik, yang bukan sahaja berlaku kepada kanak-kanak tetapi juga kepada orang dewasa .

'Atopic' bermaksud keadaan ini disebabkan oleh sensitiviti alergi. Dianggarkan 1:20 orang dewasa menghidap atopic eczema.




Namun eczema bukanlah penyakit yang berjangkit kepada orang lain , tetapi ia boleh dikawal dengan pengambilan ubat-ubatan dan rawatan khusus jika bertambah teruk.

Jenis eczema

Ada beberapa jenis eczema seperti :-

Atopic eczema
Biasanya berlaku di bahagian lipatan badan seperti pada lipatan lengan, belakang lutut dan tengkuk.


Sebirrheic eczema

Keadaan di mana kulit kepala yang berkelemumur dan tompokan merah atau berair pada muka terutama dalam kalangan bayi.


Allergic contact dermatitis

Terjadi pada bahagian yang bersentuhan dengan bahan penyebab alahan. Contohnya, pada pergelangan tangan sekiranya seseorang alah kepada jam tangan (alahan kepada nikel).


Dyhidrotic eczema


Bercirikan gelembung gatal berisi cecair di bawah permukaan kulit yang timbul di tangan dan kaki pesakit.

Bahagian lengan dan kaki, bercirikan plak berbentuk bulat yang gatal, tebal, merah, berair dan bersisik.


Statis Eczema


Pada bahagian kaki individu yang mengalami varicose veins, iaitu mempunyai salur darah vena yang timbul di kaki.

Jvenille Plantar Dermatoses

Pesakit mengalami kulit kering, bersisik dan merekah di tapak kaki sejak kanak-kanak atau remaja dan ia boleh berterusan hingga ke peringkat dewasa.


Tanda-Tanda Eczema



  • Tompok tompok yang gatal, kekeringan kulit pada tangan, leher, muka, dan kaki.
  • Kemerahan, kulit bersisik dan pertukaran warna kulit.
  • Bengkak kecil yang berair.
  • Kadang-kadang gatal-gatal akan bermula sebelum ruam muncul.   



Penyebab eczema





Penyebab sebenar ekzema tidak diketahui, tetapi ia dianggap berkaitan dengan tindak balas yang terlalu aktif oleh sistem imun badan untuk merengsa.

- Ekzema biasanya dijumpai dalam latar belakang keluarga /keturunan yang mempunyai alahan atau asma.

- Sesetengah orang mendapati ruam gatal sebagai tindak balas terhadap bahan atau keadaan tertentu.

Contohnya berasa terlalu panas atau terlalu sejuk, pendedahan kepada produk rumah tertentu seperti sabun atau detergen dan juga minyak wangi.
- alahan kepada alam persekitaran cth persekitaran yang berhabuk / berdebu

- alahan terhadap barang kemas, ada orang terpaksa pakai kerongsang emas di bawah leher kerana alahan pada besi.

- berada dalam keadaan stress

- kuat berpeluh

- alahan terhadap barang kosmetik,jauhi produk yang mengandungi bahan kimia

- alahan kepada fabrik pakaian yang tertentu contohnya kain berbulu

- air berklorin tinggi


Langkah pencegahan




Sebagai langkah berjaga-jaga supaya eczema tidak menjadi lebih kronik, anda mestilah ambil tahu langkah pencegahannya.

  • Seandainya berenang di kolam renang atau laut, pastikan selepas bermandi-manda anda terus mandi bagi membilas klorin atau garam yang boleh menyebabkan kekeringan dan kegatalan pada kulit.
  • Menggunakan pelembap selepas mandi.
  • Elakkan situasi atau keadaan yang panas yang boleh menyebabkan berperluh berlebihan 
  • Selepas menjalani aktiviti sukan, bersenam dan sebagainya pastikan terus mandi.
  • Elakkan mengambil makanan yang boleh memburukkan lagi penyakit ekzema (berdasarkan pengalaman lepas atau ujian alergi darah atau kulit)
  • Elakkan penggunaan bahan yang kuat (mengandungi bahan kimia) termasuk sabun mandi, pencuci pinggan, sabun pencuci pakaian dan sebagainya.



Bagaimana eczema dirawat?


Rawatan Moden

Matlamat rawatan untuk eczema adalah untuk melegakan dan mencegah gatal-gatal, yang boleh mengakibatkan kerosakan dan jangkitan pada kulit.

Oleh kerana penyakit ini menjadikan kulit kering dan gatal, losyen dan krim (emolien) disyorkan untuk mengekalkan kulit lembap.

Produk ini biasanya digunakan apabila kulit lembap, seperti selepas mandi, untuk membantu kulit mengekalkan kelembapan.

Steroid, seperti hidrokortison 1% krim yang boleh didapati di kaunter, atau krim preskripsi yang mengandungi lebih banyak kortikosteroid yang kuat, sering disyorkan untuk mengurangkan keradangan kulit.

Untuk kes-kes yang teruk, doktor anda mungkin menetapkan kortikosteroid oral. Di samping itu, jika kawasan yang terjejas dijangkiti, doktor mungkin menetapkan antibiotik untuk membunuh bakteria yang menyebabkan jangkitan.

Rawatan lain termasuk antihistamin untuk mengurangkan gatal-gatal yang teruk, fototerapi (terapi menggunakan cahaya ultraviolet yang digunakan untuk kulit) dan kadang-kadang ubat untuk orang yang keadaannya tidak bertindak balas terhadap rawatan lain.


Cara Merawat Eczema Dewasa Secara Semulajadi


Menurut pakar kulit, penyakit eczema ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya.Namun begitu, tak perlu bimbang rawatan yang sistematik dapat meminimumkan kesan penyakit itu dan mengelakkan daripada terus merebak dan menjadi kronik.

Saya percaya apa sahaja penyakit kulit seharusnya bukan sahaja perlu di rawat dari luaran , malah dari dalaman.  Apabila eczema menyerang yang pastinya sel kulit akan rosak. Jadi pengambilan suplimen dan pemakanan yang betul dapat membantu permasalahan ini juga mencegahnya ,menjadi lebih kronik.



Shaklee mempunyai rangkaian produk yang bagus dan selamat juga di iktiraf saintis antarabangsa. Jadi anda tidak perlu risau kerana ia sama sekali tidak mengandungi bahan kimia atau steroid. 100% bahan semulajadi, selamat dan berkesan.



Vivix



Minuman botani lazat yang mengandungi campuran botani khas Shaklee termasuk ekstrak Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Eldeberi Eropah dan Lobak Ungu.

Campuran proprietari saintifik termaju kami adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa. 

Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat.


Di Shaklee, kami memanfaatkan keberkesanan anggur muscadine ini ke dalam setiap botol Vivix menggunakan proses pengekstrakan berpaten untuk mendapatkan kepekatan yang tinggi dan mengekalkan bioaktif polifenol.



ESP



ESP adalah sumber protein soya  yang baik untuk pemulihan luka dan proses penggantian dan penghasilan sel baru menjadikan kulit lebih sihat ,anjal dan gebu.Sel badan yang sihat memudahkan penyerapan nutrien dalam badan seterusnya memulihkan luka eczema dengan cepat. Jadi pengambilan ESP dengan konsisten amat membantu.



Vitamin E




Vitamin E Shaklee mengandungi ekstrak biji anggur yang mempercepat proses membaikpulih kulit dan juga mempertingkat sistem imunisasi untuk melawan eczema. Ia berfungsi untuk merawat kulit yang rosak dan juga dapat membantu memudarkan parut dengan berkesan.Ia bukan sahaja boleh ditelan untuk dalaman tetapi boleh disapu bagi menghilangkan luka eczema dan memudarkan parut.



Omega Guard




Berfungsi mengekalkan kulit dalam keadaan lembap. Pesakit eczema mempunyai kulit yang sangat sensitif. Omega Guard mencegah keradangan kulit & mengurangkan kegatalan.

Omega Guard kaya dengan DHA dan EPA iaitu asid lemak omega 3 yang dihasilkan daripada ikan laut dalam.

Omega Guard dapat membantu mengurangkan keradangan kulit dan eczema dengan cara menguatkan membran sel, mencegah keradangan kulit & juga mengurangkan kegatalan pada kulit.
Ia juga melembabkan sel-sel kulit bagi mengelakkan kulit kering dan memastikan supaya eczema
tidak merebak.



Vitamin C




Vitamin C  membantu menguatkan sistem imun tubuh badan dan mempercepatkan penyembuhan tisu. Vitamin C antara  bahan terpenting untuk mengatasi masalah eczema, allergik dan alahan. Vitamin C pula akan membantu untuk mengawal penghasilan histamine di dalam badan kerana ia bertindak sebagai anti-histamine.


Alfafa Complex





Alfafa adalah raja tumbuhan. Alfalfa Complex Shaklee kaya dengan kandungan klorofil yang dapat membantu masalah penyakit kulit seperti eczema.

Pengambilan Alfalfa sangat digalakkan untuk mempertingkat kekuatan sistem dalaman tubuh dengan bertindak menyahtoksin.(**tidak sesuai untuk orang yang menghidap SLE).



Krim Herbal Blend




Krim Herbal Blend merupakan herba semulajadi bagi melegakan gatal-gatal dan pedih akibat luka ekzema.

Ia boleh disapu pada tempat yang terdapat masalah eczema. Herbal Blend sangat sesuai bagi mereka yang mempunyai masalah eczema kering dan kulit kasar. (**tidak sesuai bagi eczema berair.)

Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 3645895

www.wasap.my/60123645895


ATAU

Anda terus boleh order online melalui website Shaklee

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=29ac064fb5188ace5235ea15f52d8377


Shaklee ID : 1246697
Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin


Daftar Ahli Satu Kelebihan


Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah






Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment