Tips Berpantang Sendiri Dengan Mudah

Tidak semua orang bernasib baik berpantang dengan ibu atau ibu mertua. Lebih-lebih lagi mempunyai anak-anak yang telah bersekolah. Kebanyakan ibu-ibu moden sekarang memang berpantang sendiri.




Namun jangan anggap berpantang sendiri ni tiket untuk anda untuk mengelat dan tidak berpantang betul-betul.


Menjalani tempoh berpantang sendiri di rumah memerlukan si ibu yang bakal bersalin untuk membuat persedian sebanyak yang mungkin supaya proses berpantang dapat berjalan dengan lancar.
Dalam situasi begini, bantuan suami sangat di perlukan.




Antara Tips Berpantang Sendiri Dengan Mudah



Perancangan






Sebelum bersalin  anda perlu mempersiapkan perancangan supaya anda mampu mengurus keluarga di samping menjaga kesihatan diri anda dan bayi.

Sebaiknya di awal minggu pertama  tempoh berpantang suami ambillah cuti , kerana pastinya di awal kelahiran sedikit kekok untuk melakukan tugas rutin dalm berpantang.

Contohnya, bangun awal pagi supaya anda dapat mengurus diri, suami boleh bantu memasak.  


Penjagaan Diri Isteri






Menyediakan air panas di dalam termos air panas dan letakkan termos air panas itu di sebelah baldi yang telah diisi air paip. Ini memudahkan si isteri untuk mandi ketika ketiadaan suami.

Sediakan Air Herba Untuk Mandian Isteri . Sekarang, mandian herba boleh di dapati dalam bentuk uncang /sachet. Cuma rendam di dalam air panas sahaja, anda sudah boleh menikmati air rendaman
herba dan akar kayu.




Makanan Berpantang






Untuk penyediaan makanan berpantang, jangan pening-peningkan kepala..macam saya sendiri ...beli ikan selar atau tenggiri yang siap di siang / potong , so balik rumah bersihkan just letak kunyit garam dan lada hitam then bakar je atas pemanggang ajaib / pan.

Untuk sayur pula , kalau nak mudah boleh amalkan ulam pegaga atau minta suami buatkan sup sayur.

Cara-caranya :-

Tumiskan bwg putih,bawang , halia,lada hitam ,masukkan air then boleh masukkan lobak putih dan sawi . Saya makan menu yang sama setiap hari sehingga habis berpantang.

Jadi bagi suami yang bekerja kenalah berkorban sedikit, waktu malam siap2kan smua bahan2 untuk di masak.. so subuh tu terus masak je..kalo barang semua dah tersedia proses memasak ikan dan sayur dalam 15minit sahaja..

Untuk sarapan pada pengalaman saya biasanya akan ambil roti atau biskut bersama air milo shake dengan ESP Shaklee. Ermmm..sedap tau.

Seandainya "malas" atau rasa "renyah" bagi seorang suami untuk masak boleh aje membuat tempahan melalu telefon individu yang menyediakan perkhidmatan menyediakan lauk pantang.. Tinggal bayar aje..hi..hii




Susun Atur Rumah / Bilik








Sebelum bersalin pastikan mengemas rumah dahulu untuk pastikan kebersihan sekeliling terjamin bagi keselesaan ibu dan bayi.
Selain itu letakkan barang-barang bayi seperti baby cot , bouncer , bakul yang di isi keperluan bayi seperti baju , diapers , minyak dan sebagainya.

Ini bertujuan memudahkan si isteri dan meminimumkan pergerakannya. Jadi takdela penat si ibu nak ke sana ke mari.



Berbengkung







Walaupun berpantang sendiri jangan lupa untuk berbengkung. Jangan risau zaman sekarang sangat moden, banyak bengkung moden yang senang untuk di pakai.

Amalan berbengkung dapat mengecutkan rahim yang bengkak serta turut membantu menetapkan kedudukan peranakan daripada ‘jatuh’. Ia juga memperbaiki postur, menghilangkan sakit belakang dan mempercepatkan keluar darah kotor.


Minimumkan kerja rumah



Jika berpantang sediri ni lebih baik elakkan dari melakukan kerja rumah. Mintalah bantuan suami .
Waktu berpantang ada waktu yang terbaik untuk badan si ibu untuk rehat sepenuhnya bagi mempercepatkan memulihan luka dalaman.



Handphone sentiasa di sisi

Almaklumlah bila kita sendirian di rumah macam-macam perkara tidak di ingini boleh berlaku. Ambil no telefon jiran dan pastikan handphone berada di sebelah anda setiap masa ..jadi senang la untuk anda membuat panggilan seandainya berlaku kecemasan.

Sebagai suami pula pastikan anda sentiasa membuat panggilan atau boleh aje menggunakan aplikasi whats app atau mesej untuk bertanyakan khabar bagi memastikan isteri sihat dan baik-baik sahaja di rumah. Bagi suami yang tempat kerjanya berdekatan dengan rumah bolehlah pulang ke rumah pada waktu rehat.


Kita merancang, berdoa dan bertawakal tapi kita tak dapat elak daripada ketentuan Yang Maha Esa andai ditakdirkan terjadinya sesuatu yang kita tak jangka.



Perkhidmatan Confinement lady


Bagi yang mampu dan sudah ada bajet khas ketika berpantang,bolehlah menggunakan khidmat confinement lady . Sekarang terdapat pelbagai agensi yang menyediakan khidmat ini. Perkhidmatan
ini merangkumi penjagaan ibu dan anak termasuk berbengkung memandikan dan memasak lauk berpantang.


Berfikiran positif


Banyakkan membaca, bercakap, mendengar dan melihat perkara yang positif, baik-baik dan indah-indah untuk menenangkan minda, menggembirakan hati dan membina keberanian.

Sekarang kan dunia IT , google sahaja ilmu tentang proses bersalin dan berpantang. Jadi apabila banyak ilmu kita tahu, kita akan rasa lebih yakin dan bersedia untuk berpantang sendiri

Untuk kesihatan yang optimum pastikan anda mengambil suplimen tambahan bagi mengembalikan tenaga anda dan memulihkan luka dalaman..Apabila badan kita sihat ldan bertenaga maka lebih mudah untuk kita menjaga diri sendiri dan juga bayi.


Suplimen Tambahan


Samada berpantang sendiri atau tidak suplimen tambahan amat penting bagi memulihkan tenaga dan luka tempat bersalin dengan cepat . Pastikan suplimen tersebut tidak mempunyai bahan terlarang dan selamat supaya tidak mendatangkan masalah kepada bayi yang menyusu.


Set Berpantang Premium Shaklee


Shaklee pastinya menyediakan produk suplimen yang terbaik. Sudah tentu ia nya selamat , terbukti dan berkesan.







VIVIX


Minuman botanik yang dirumuskan dengan 4 kandungan utama iaitu anggur muscadine, lobak ungu, european elderberries dan polygonum cuspidatum.

Khasiat resveratrol dan 15 polifenol yang terkandung di dalam Vivix membantu ibu yang sedang berpantang untuk sembuh segera dalam masa 1-2 minggu.

✔️Menyembuhkan organ peranakan.
✔️Memulihkan kesihatan rahim selepas bersalin.
✔️Memulihkan luka bersalin sama-ada luka luaran atau dalaman.
✔️Mengembalikan kecantikan tubuh.
✔️Mengelakkan stress atau gila meroyan.



ESP


Shaklee ESP Mixed Soy Protein Isolate Powder adalah makanan lazat yang kaya dengan kalsium dan protein.Shaklee menggunakan protein soya yang tidak-diubahsuai secara genetik (Bukan-GMO) di bawah Program Pengekalan Identiti (IPP).

Protein soya berasaskan tumbuhan ini memberi tenaga kepada anda dalam menjalani tempoh berpantang dan juga penting untuk meningkatkan proses penyembuhan luka dalaman. Ia juga membantu si ibu untuk mendapatkan berat badan yang ideal .



VITAMIN C

✔️ Bantu mengelakkan jangkitan luka
✔️ Tingkatkan imuniti tubuh ibu dan mengelakkan demam & rengat
✔️ Meningkatkan kualiti susu ibu dan imun anak
✔️ Membantu menambah darah


ALFALFA


✔️ Jamu moden untuk kecutkan rahim
✔️ Bantu keluarkan lebihan darah beku
✔️ Mengelakkan rengat
✔️ Menyegarkan tubuh ibu
✔️ Meningkatkan susu ibu
✔️ Sebagai fiber untuk melawaskan
✔️ Mengelakkan badan berangin
✔️ Mengelakkan kembung perut bagi anak yang menyusu



OSTEMATRIX

✔️ Sumber kalsium
✔️ Melegakan lenguh lenguh badan dan sakit sakit
✔️ Mengelakkan migraine
✔️ Menggantikan susu bagi ibu yang tidak suka minum susu
✔️ Membantu pelawasan



VITALEA

✔️ memberi tenaga segera
✔️ bantu penambahan berat
✔️ menyerikan wajah yang sudah pucat
✔️ sebagai multivitamin bagi yang tak gemar makan sayur dan buah



B COMPLEX


✔️ sebagai anti-stress elakkan kemurungan
✔️ memberi tenaga tambahan
✔️ berfungsi meningkatkan darah



OMEGA GUARD



✔️ berkesan untuk melancarkan aliran susu
✔️ mengelakkan bengkak susu
✔️ meningkatkan imuniti bayi menyusu dan juga ibu




Jika anda ada apa-apa pertanyaan atau berminat untuk order boleh whats app saya
LIZA 012 3645895

http://www.wasap.my/60123645895
ATAU
Anda terus boleh order online melalui website Shaklee

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=955af57e4945553eb308faa9fb62de43


Shaklee ID : 1246697
Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin


Daftar Ahli Satu Kelebihan

Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE dengan klik  icon di bawah

http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697



Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment