Makanan Tambahan Untuk Penghidap Kanser Lymphoma

Akhir-akhir ini sering terdengar pasal penyakit kanser Lymphoma. Yang paling latest adalah kisah penyanyi Elyana yang sudah bertahun berjuang melawan kanser lymphoma.

MasyaAllah kuatnya beliau kan. Seperti yang di perkatakan oleh Elyana dalam masa bertahun ni beliau tidak putus asa mencuba pelbagai cara untuk mengubati penyakitnya. Jadi kesimpulannya berusaha jangan putus asa dulu.

Baru-baru ni juga suami kepada jiran saya di dapati menghidap kanser lymphoma juga stage 4. Ya Allah dia menyerang sekelip mata sahaja. Sedar-sedar sudah stage 4. Saya terinspirasi daripada beliau untuk menulis artikel ini.


Apa itu kanser Limfoma?


Limfoma adalah sejenis kanser darah yang berlaku apabila sel-sel darah putih dan sistem imun mengalami pertumbuhan atau perkembangan yang tidak terkawal.

Ia menyebabkan pengumpulan sel secara luarbiasa, pembengkakan kelenjar limfa, dan boleh merebak ke organ sekeliling termasuklah tisu otak, usus, tulang, paru-paru dan sum-sum tulang.




Ia bermula dari sel-sel yang melawan jangkitan sistem imun, yang dipanggil lymphocytes.  Apabila anda mempunyai limfoma, limfosit berubah dan berkembang daripada kawalan.



Jenis - Jenis Limfoma


Terdapat dua jenis utama limfoma : -

1. Non-Hodgkin - Kebanyakan orang dengan limfoma mempunyai jenis ini.

2. Hodgkin - Jenis ini, terdapat limfosit besar yang tidak normal (sejenis sel darah putih) di dalam nodus limfa yang dikenali sebagai sel Reed-Sternberg. Lymphoma Hodgkin biasanya boleh sembuh.

Ini boleh berlaku di kalangan kanak-kanak dan orang dewasa.

Lymphoma Non-Hodgkin dan Hodgkin masing-masing mempengaruhi jenis limfosit yang berlainan. Setiap jenis limfoma tumbuh pada kadar yang berbeza dan memberi respons yang berbeza kepada rawatan.

Doktor anda boleh membantu anda mencari rawatan yang tepat untuk jenis penyakit anda. Lymphoma adalah berbeza daripada leukemia.


Gejala dan Tanda-Tanda Kanser Limfoma


  1. Kelenjar bengkak (nodus limfa), biasanya di leher, ketiak, atau pangkal paha
  2. Batuk
  3. Sesak nafas
  4. Demam
  5. Berpeluh malam
  6. Sakit perut
  7. Keletihan
  8. Pengurangan berat
  9. Gatal-gatal




Rawatan


Rawatan bergantung kepada jenis limfoma yang anda miliki dan sejauh mana ia telah merebak.





Rawatan utama untuk limfoma Non-Hodgkin adalah:-

1. Kemoterapi - Ia menggunakan ubat untuk membunuh sel kanser.

2. Terapi radiasi - Ia menggunakan sinar bertenaga tinggi untuk memusnahkan sel kanser.

3. Immunotherapy - Ia menggunakan sistem imun badan anda sendiri untuk menyerang sel kanser



Rawatan utama untuk limfoma Hodgkin adalah:

1.Kemoterapi

2.Terapi radiasi

Jika rawatan ini tidak berfungsi, anda mungkin boleh melakukan pemindahan sel stem.

Pertamanya anda akan mendapat dos kemoterapi yang sangat tinggi. Rawatan ini membunuh sel-sel kanser, tetapi ia juga memusnahkan sel stem dalam sumsum tulang anda yang membuat sel-sel darah baru.







Selepas kemoterapi, anda akan mendapat pemindahan stem sel untuk menggantikan yang telah musnah.



Dua jenis pemindahan sel stem boleh dilakukan:

Transplantasi autologous - menggunakan sel stem anda sendiri.
Transplantasi allogeneic - menggunakan sel stem yang diambil dari penderma.


Penjagaan diri


Rawatan limfoma boleh menyebabkan kesan sampingan. Rujuk kepada doctor yang merawat anda tentang cara untuk melegakan sebarang gejala yang anda miliki , juga bertanyakan tentang perubahan diet dan senaman anda yang akan membantu anda berasa lebih baik semasa rawatan anda.

Rujuklah pakar diet untuk mendapatkan bantuan jika anda tidak pasti jenis makanan yang dimakan.

Latihan seperti berjalan atau berenang boleh melegakan keletihan dan membantu anda berasa lebih baik semasa rawatan seperti kemoterapi dan radiasi.


Jom tonton video luahan hati seorang ibu apabila anaknya menghidap kanser Limfoma.





Puan Saadiah bt Arbain


Ini kisah anak saya. Anak saya disahkan mengidap kanser Hodgkins Lymphoma stage 4 pada usia 10 tahun. Beliau telah sembuh sepenuhnya setelah mengambil Vivix Shaklee.

Pada usia 10 tahun anak saya selalu mengadu sakit belakang. Saya dan suami menyangkakan kemungkinan jatuh basikal atau jatuh masa bermain. Sakitnya semakin kerap.

Kami bawa ke klinik dan kadang-kadang ke hospital. Di hospital doktor check ala kadar dan bekalkan Paracetamol sebagai ubat tahan sakit. Biasa la bila makan ubat sakitnya reda. Lepas tu datang balik.

Doktor pun tak dapat detect penyakit ank saya. Sampai satu masa doktor amik darah bagi tujuan ujian dan dihantar ke makmal darah. Doktor mengesahkan anak saya ada jangkitan kuman dalam darah.

Anak saya menjalani operation kecil untuk mengambil sample di bahagian leher sebelah kiri. Setelah beberapa hari dapat result, anak saya disuruh rujuk ke HKL. Sampai disana kami terus ke Wad Pedriatik kanak- kanak.

Hati seorang ibu hancur bagai dihiris sembilu apabila doktor Teh Kok Hoi memberi tahu anak saya mengidap penyakit kronik tahap 4 dan terpaksa menjalani rawatan kimoterapi.

Saya dan suami diberi kaunseling supaya tabah menghadapi kemungkinan yang akan berlaku. Suami saya tenang mendengarnya sedangkan saya sudah berbagai-bagai perasaan yang timbul. Takut, cemas dan sedih. Rawatan ini 50-50.

Dari hari itu 20 Julai 2011 bermula episod baru dalam hidup saya. Anak saya di masukan wad KK3 di pedriatik HKL. Anak saya menjalani rawatan kimoterapi dan perlukan penjagaan yang rapi.

Pesakit tidak dibenarkan jumpa orang luar kerana ditakuti jangkitan kuman. Kami berulang alik ke HKL selama dua tahun. Rawatan kimoterapi selama enam bulan dan masa selebihnya bagi check up susulan.

Setelah tempoh dua tahun anak saya disahkan sihat dari kanser tersebut namun doktor menasihati agar kami jaga pemakanannya kerana ditakuti penyakitnya akan berulang semula.

Yang menyedihkan saya sekarang kos perubatan semakin meningkat. Hospital kerajaan tidak dapat menyediakan kos rawatan bagi penyakit kanser stage 4. Ramai pesakit pergi ke hospital swasta yang menelan belanja yang agak mahal.

Sepanjang anak sakit, dia cepat down dan cepat terasa. Tapi satu yang saya ingat sampai hari ni. Bila doktor suruh cuti setahun dari belajar untuk menjalani rawatan. Dia kata tak nak jadi orang bodoh sebab takut ketinggalan dalam pelajaran.Dia sangat sedih dengan keadaan dirinya.

Justeru itu saya berusaha mencari supplement bagi anak saya. Dari satu supplement ke satu supplement tetapi semua tidak sesuai. Dan akhirnya saya temui Vivix Shaklee.

Alhamdulillah peraturan Allah itu memang cantik. Apabila anak saya memasuki sekolah form 1 di SMAN Lenggong , anak saya ditukarkan ke hospital Ipoh bagi check up seterusnya.

Saya sentiasa bekalkan Vivix buat anak saya. Setelah konsisten ambil Vivix, anak saya disahkan bebas kanser pada 20. 07.2016. Satu berita yang menggembirakan.

Alhamdulillah lepas habis rawatan dia boleh skor balik pelajaran yg tertinggal. Yang paling menggembirakan saya Alhamdulillah periksa I’dadi tahun lepas dia dapat mumtaz.

Sekarang anak saya bisa menjalani kehidupan seperti remaja lain. Belajar dan bermain. Malah anak saya turut menyertai aktiviti lasak di sekolahnya. Saya pun tidak perlu risau akan keadaan anak saya ketika tinggal berjauhan dari keluarga.

Syukur Alhamdullilah. Terima kasih Allah, terima kasih Shaklee.






Makanan Tambahan Untuk Penghidap Kanser Lymphoma


Setiap pesakit yang menjalani rawatan semestinya mengharapkan akan bertambah baik. Shaklee mempunyai rangkaian produk yang sangat berkualiti tinggi, tidak mempunyai bahan kimia dan kandungannya adalah semulajadi dan selamat.

Yang paling penting ianya selamat dan di iktiraf antarabangsa dan mempunyai kajian saintifik keatasnya.


VIVIX




Vivix mempunyai kandungan 10x ganda Resveratrol . Resveratrol telah dirujuk lebih daripada 2,000 penerbitan penyelidikan termasuk beberapa kajian yang dijalankan oleh Harvard University, National Institute of Aging dan National Cancer Institute. Salah satu bidang kajian tentang resveratrol adalah kesannya terhadap kanser.

Resveratrol merupakan bahan semulajadi pertama yang mempunyai bukti kukuh menunjukkan ia mampu menghalang pelbagai peringkat kanser. Ia bukan sahaja menghindar kanser, malahan turut dicadangkan sebagai rawatan tambahan.

Sebaiknya mencegah kan lebih baik dari merawat.





Vivix berfungsi untuk memperbaiki sel, menghapuskan radikal bebas dan memperbaiki DNA. Vivix sesuai diambil oleh mereka yang selesai menjalani rawatan pemulihan kanser, misalnya kimoterapi, bagi mengembalikan sel tubuhnya kepada keadaan asal.







Memperbaiki DNA - Setiap hari, tubuh kita mengalami kerosakan DNA yang menyebabkan proses penuaan terjadi begitu cepat. Vivix membantu melambatkan dan melindungi DNA sel tubuh dan melambatkan proses tersebut.

Memperbaiki tenaga sel
- Vivix membantu menguatkan sel tubuh.


Ia juga membantu meningkatkan fungsi- otak, kardiovaskular, imuniti dan sendi.


VIVIX bertindak ke atas sel tubuh manusia :-

Cell Defence : mempertahankan sel yang mudah rosak dan berpenyakit.

Cell Energy : memberi tenaga kepada sel yang lemah

Cell Repair
: membaiki sel yang telah rosak

Cell Performance : meningkatkan prestasi sel





Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 3645895


ATAU

Anda terus boleh order online melalui website Shaklee


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=1a84150916ffc76eb91617463074cfcb


Shaklee ID : 1246697
Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin



Daftar Ahli Satu Kelebihan


Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah

http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697



Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment