Tanda-Tanda Awal Sakit Jantung

Tahukah anda penyakit jantung adalah pembunuh utama. Penyakit jantung adalah pembunuh terbesar dunia, yang meragut 17.5 juta nyawa setiap tahun.

Menurut carta statistik Badan Kesihatan Dunia (WHO), penyakit jantung koronari (serangan jantung dan kegagalan jantung) menduduki tempat pertama dan diikuti pula oleh strok pada tangga kedua.




Pastinya setiap saat yang di lalui ketika pesakit tersebut mengalami sakit jantung, adalah sangat bernilai.  Jadi harini saya ingin kongsikan Tanda-Tanda Sakit Jantung yang mungkin boleh menyelamatkan seseorang dan menjadi penentu di antara hidup atau mati.


Faktor penyebab sakit jantung





Terdapat banyak faktor yang menyebabkan berlakunya serangan jantung. Di antaranya adalah seperti :-

Darah Tinggi (Hipertensi)

Bacaan tekanan darah melebihi 180/110 mm Hg menunjukkan gejala hipertensi yang boleh membawa kepada risiko serangan jantung jika tidak terkawal.

Kolestrol tinggi


Pengumpulan lemak dalam bentuk plak yang ada di dinding saluran darah akan menghalang peredaran darah jantung di seluruh organ badan lain sebaliknya.
Jika penyumbatan berlaku di arteri di kawasan jantung maka aliran darah akan terhalang dan bengkak, risiko terburuk mengakibatkan pecahnya pembuluh darah dan ini sangat merbahaya.

Sekiranya tahap kolesterol LDL sudah menunjukkan tanda-tanda diangka yang tidak normal, cubala sedaya upaya untuk menormalkan kembali paras kolesterol LDL anda.

Semakin tinggi paras kolesterol LDL (kolesterol jahat) di dalam darah maka semakin tinggilah kemungkinan seseorang mendapat serangan jantung.

Dan sebaliknya pula bagi paras kolesterol HDL (kolesterol baik) yang berfungsi menghalang kesan buruk kolesterol LDL.




Obesiti

Obesiti juga antara risiko penyakit jantung yang tinggi kerana pengumpulan sel lemak yang berlebihan akan mencetuskan jantung akan mengepam lebih banyak darah tambahan ke seluruh tubuh.

Mengawal berat badan adalah langkah terbaik untuk mendapat kesihatan yang optimum dan fungsi jantung yang berkesan.

Keturunan

Keturunan antara salah satu faktor yang tidak dapat dielakkan . Jika ahli keluarga seperti ibu bapa atau ahli keluarga mempunyai riwayat penyakit jantung, maka mereka adalah golongan berisiko tinggi untuk menghidap penyakit ini lebih-lebih lagi jika mengamalkan gaya hidup yang tidak sihat. Dengan amalan menjalani kehidupan yang sihat risiko ini akan berkurangan.


Tekanan /stress


Jika terlalu tertekan memikirkan sesuatu menyebabkan jantung berdegup tidak normal, penyempitan saluran darah akan mengganggu bekalan darah ke seluruh badan dan kembali ke jantung.

Tekanan disertai hipertensi akan memburukkan lagi keadaan jantung yang mengakibatkan pecahnya pembuluh darah sering dipanggil serangan jantung


Gaya Hidup dan Pemakanan


Gaya hidup seperti minum minuman yang beralkhol, mengambil makanan yang tidak sihat seperti makanan berlemak,berminyak, makanan dalam tin, kandungan gula dan garam yang tinggi , antara penyebab sakit jantung dalam jangka panjang,



Tanda-Tanda Awal Sakit Jantung

Sakit jantung merupakan penyakit pembunuh yang tidak asing bagi penduduk Malaysia. Jadi amat penting bagi kita untuk mengambil tahu dan kenal beberapa tanda-tanda yang mungkin memberikan indikasi bahawa kita ada masalah jantung.


1. Lidah terasa tegang dan pendek.

2. Lidah atau gusi menjadi bengkak atau sakit - berkemungkinan jantung kita ada masalah seperti lemak berlebihan, Injap jantung lemah atau saluran koronari tersumbat.

3. Terasa kebas tangan kiri dan juga lengan - Jika sakitnya berpanjangan pada lengan tangan kiri ada kemungkinan anda akan diserang sakit jantung dalam masa terdekat. (Bagi perempuan sakit terasa pada kedua-dua belah tangan)

4. Rasa seronok dan teruja atau rasa bimbang secara tiba-tiba tanpa sebab.

5. Rasa sakit pada dada (Ulu hati sedikit ke sebelah kiri) - dada anda terasa seolah-olah sedang dihempap oleh benda berat.

6. Daripada sakit dada, rasa sakit akan mula merebak pada tangan, lengan, tengkok, belakang, abdomen dan rahang

7. Rasa tidak selesa pada dada seperti dipam angin penuh, atau rasa pedih.

8. Batuk tiba-tiba dan berpanjangan atau terasa berkahak dan sentiasa mahu berdehem.

9. Rasa kepala berpusing-pusing dan tidak seimbang.

10. Sentiasa keletihan .

11. Rasa  tidak ada selera makan dan loya

12. Degupan jantung tidak menentu.

13. Nafas terasa pendek.

14. Berpeluh dengan tiba-tiba walaupun sedang duduk rehat atas kerusi.

15. Membengkak pada bahagian seperti sendi-sendi di kaki atau abdomen.

16. Saat-saat paling hampir pada serangan jantung biasanya membawa kepada keletihan atau tidak maya yang teruk.


Makanan Tambahan (suplimen) Bagi Menjamin Kesihatan Jantung


Dengan gaya hidup dan pemakanan yang tidak sihat lebih-lebih lagi di Malaysia begitu kaya dengan pelbagai jenis makanan yang tinggi kolestrol, lemak , gula dan garam , maka amat penting untuk kita menitikberatkan penjagaan jantung kita yang pastinya tidak ternilai harganya.






Phytocol-ST

Phytocol-ST Shaklee adalah  formula proprietari berasaskan bahan-bahan yang terbukti secara klinikal berkesan untuk menyekat penyerapan kolestrol dan merendahkan paras kolestrol LDL secara semulajadi dalam darah.

Ia membekalkan 2000mg fitosterol tumbuhan setiap hari dan  dirumuskan daripada beberapa jenis fitosterol asli yang aktif daripada tumbuh-tumbuhan, buah-buahan, sayur-sayuran dan bijiran.

Fitosterol tumbuhan telah terbukti secara klinikal mampu mengurangkan paras kolestrol LDL dalam lebih 80 kajian. Ia membekalkan 100% nilai harian fitosterol (seperti yang dicadangkan oleh Institut Kesihatan Kebangsaan (NIH)
Ia membantu mencegah penyerapan kolesterol daripada makanan yang merupakan penyebab tercetusnya sakit jantung.


Coqtroll plus (upgrading daripada CoqHealth)




Coq trol plus membekalkan sebatian semula jadi dan proprietari dengan 100 mg coenzem Q10 bersama resveratrol dana tokoferol. Mengandungi minyak zaitun sebagai sebahagian daripada sistem penyerapan dan bahan semula jadi. Sangat membantu dalam menghasilkan tenaga dan menguatkan jantung anda.

Selain itu , ia membantu fungsi otot jantung, melancarkan pengaliran darah, menggalakkan dan melindungi arteri sihat terhadap pengoksidaan LDL. Ia juga membantu menambah dan mengekalkan paras CoQ10 dalam darah


OmegaGuard

Berfungsi menurunkan kolesterol LDL berlebihan dalam salur darah, memelihara kesihatan jantung
dan meningkatkan metabolisme badan untuk pembakaran lemak.


VIVIX

Vivix adalah sejenis jus pekat campuran botani,  revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol. Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Kajian saintifik mendapati pengambilan RESVERATROL mampu membantu meningkatkan tenaga, mengurangkan kandungan gula dalam darah, anti-keradangan, bahan anti-kanser selain mampu mengawal berat badan.

Vivix terbukti 10 kali lebih bertenaga daripada  RESVERATROL, disamping tidak mengandungi alkohol, sebaliknya hanya menggunakan bahan semula jadi, tanpa pewarna tiruan serta perasa tambahan.

Vivix juga berfungsi untk melindungi penuaan sel dan kerosakan sel baik. Ia juga baik untuk kesihatan salur darah.



Kebanyakan orang kita lebih suka merawat daripada mencegah. Salah ye tanggapan ni. Sakit jantung merupakan pembunuh no 1 dan kadang-kadang ia boleh menjadi pembunuh senyap.

So apa salahnya kita ikhtiar untuk menjaga kesihatan jantung kita. Malahan kos mencegah lebih jauh murah dari kos merawat. Mudah-mudahan kita di kurniakan kesihatan yang baik.




Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 3645895

www.wasap.my/60123645895

ATAU

Anda terus boleh order online melalui website Shaklee

https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=055ab258eb28834f95103bae5b675761


Shaklee ID : 1246697
Kasmaliza Othman
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin



Daftar Ahli Satu Kelebihan

Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.

Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah





Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment