Cara Atasi Haid Tidak Teratur Dengan Semulajadi

Masalah haid tidak teratur ini bukan lagi perkara yang jarang-jarang berlaku, malah ramai di kalangan wanita menghadapi masalah ini. Anda pastinya merasa runsing kenapakah ini terjadi dan risau masalah ini berlarutan sehingga boleh menjejaskan peluang untuk hamil.






Apabila haid tidak teratur, ini mungkin menandakan yang hormon di dalam badan anda tidak seimbang dan ovulasi tiap-tiap bulan tidak berlaku seperti sepatutnya. Ini pastinya boleh menurunkan kadar kesuburan seseorang wanita. Saya ingin kongsikan Cara Atasi Haid Tidak Teratur Dengan Semulajadi.




Kesan Dari Haid Yang Tidak Teratur

Masalah gangguan haid yang tidak teratur boleh memberikan kesan yang tidak elok pada badan, termasuklah kesan jangka panjang.


Kemandulan


Rawatan yang lambat boleh memburukkan lagi keadaan, penyakit atau masalah dalaman rahim boleh berlaku seperti cyst, tiub follopio rosak dan seterusnya boleh mengakibatkan kemandulan.

Sukar Hamil


Bila masalah haid tidak teratur tidak dirawat, ia boleh menganggu keharmonian hubungan suami isteri, susah untuk menentukan waktu subur isteri seterusnya mengganggu kesuburan dan peluang untuk hamil menjadi lebih sukar.

Anemia


Haid yang tidak teratur juga boleh menyebabkan haid yang berpanjangan. Ia menyebabkan kehilangan darah yang banyak, seterusnya menyebabkan badan lemah dan mudah pengsan.



Punca Haid Tidak Teratur






Terdapat beberapa faktor yang menyebabkan ia berlaku :-

Tekanan atau stress

- Stress dan tekanan boleh menjadi penyebab kitaran haid yang tidak teratur.
- Masalah emosi atau tekanan perasaan boleh menyebabkan haid terhenti.


Penyusuan badan

Seandainya anda masih menyusukan bayi secara eksklusif, hormon di dalam badan anda lebih menyediakan badan anda untuk menghasilkan susu untuk si bayi. Terdapat sesetengah ibu menyusu langsung tidak didatangi haid sehingga 1 atau 2 tahun lamanya.


Pengambilan ubat / Suntikan


Contohnya pil atau suntikan perancang kehamilan yang boleh menyebabkan period jadi sedikit, jarang-jarang, lebih kerap, haid tak hadir ataupun langsung tak datang.




Ketidakseimbangan hormon

Ini boleh menyebabkan hormon yang mengawal kitaran haid terjejas



Menopaus pramatang (‘Premature menopause’)

7% kes ‘oligomenorrhoea’ pula disebabkan oleh ‘Premature menopause’. Diagnosis ini ialah apabila seseorang wanita mengalami menopaus sebelum umurnya mencecah 40 tahun.


Tips Atasi Masalah Haid Tidak Teratur

Amalkan Gaya Hidup Sihat

Jaga pemakanan dan diet seimbang. Ubah rutin harian dari segi pemakanan,senaman dan persekitaran hidup yang aman damai sangat mempengaruhi keadaan hormone.


Turunkan Berat Badan

Berat badan berlebihan mempengaruhi sistem tubuh untuk fungsi dengan baik. Mulakan dari sekarang untuk turunkan berat badan. Kawal berat badan dan cuba dapatkan berat ideal.


Pengambilan Suplemen


Pengambilan suplemen yang berasaskan GLA (Gamma Linolenic Acid) yang mampu menstabilkan hormon. Ia juga sangat penting untuk memastikan keperluan nutrisi harian adalah lengkap.


Elakkan Tekanan

Setiap orang pasti pernah mengalami tekanan atau stress namun ubahla diri supaya berfikiran positif dan jauhkan pemikiran yang negative. Cuba cari masa untuk tenangkan diri dan minda.



Cara Atasi Haid Tidak Teratur Dengan Semulajadi


VIVIX




Ramuan vivix terdiri daripada 4 jenis bahan aktif dengan kandungan resveratrol dan polifenol yang merupakan antioksida. Antioksida ni bermanfaat dalam melindungi sel-sel daripada rosak akibat toksin/ radikal bebas dalam bebas.

Bertindak sehingga ke molekul DNA dan menyokong pemulihan sel-sel yang rosak. Bagi wanita yang mengalami masa period tida teratur, Vivix membantu dalam membekalkan nutrisi yang diperlukan oleh organ peranakan dan rahim dalam menyeimbangkan semula hormon.

Kandungan resveratrol dalam Vivix membantu mengawal keseluruhan sistem badan secara normal. Kandungannya yang tinggi anti oksidan akan meningkatkan kesuburanwanita mahupun lelaki dan juga mengecutkan ketembuhan yang terdapat pada rahim. Dengan cara ini, kitaran haid akan berubah normal sekaligus meningkatkan tahap kesuburan anda.




GLA Complex




Sangat bagus untuk menyeimbangkan semula hormon wanita. GLA juga membantu mengecutkan cyst pada ovari.

GLA Complex mengawal keseimbangan hormon dan membantu membentuk persekitaran rahim yang sihat untuk persenyawaan. Malah pengambilan GLA dan ESP akan meningkatkan kesuburan wanita dan peluang untuk hamil.

GLA Complex juga :-

- Membantu mengawal dan mengatur kitaran haid
- Membantu meningkatkan kesuburan
- Melegakan PMS (sindrom pra-haid)
- Membantu dalam menangani menopous
- Untuk fungsi saraf
- Membantu menstabilkan hormon dalam badan dan mengatasi masalah kulit jeragat terutama bagi wanita selepas bersalin
- Mampu mengecutkan cyst



B Complex



Merangsang penghasilan hormon serotonin, iaitu sejenis hormon yang membantu kita untuk berasa tenang dan gembira, sekaligus menghalang penghasilan hormon cortisol.


TESTIMONI

Jom saksikan video ini bagaimana beliau atasi masalah haid tidak teratur.



Seeloknya di nasihatkan berjumpa dahulu dengan pakar perubatan supaya boleh mengetahui punca kenapa haid tidak teratur. Jika anda mahu ikhtiar pastikan memilih produk yang selamat, semulajadi dan diluluskan oleh KKM. Jangan pandang remeh tentang haid kerana ia boleh menyebabkan kesuburan anda terjejas.




Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 364 5895


www.wasap.my/60123645895



ATAU


Anda terus boleh order online melalui website Shaklee



https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=ea5c58302223090ee5b9486b3a61de0a




Shaklee ID : 1246697
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin




Daftar Ahli Satu Kelebihan




Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.


Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah










Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment