Cara Atasi Sopak atau Vitiligo Dengan Semulajadi

Pernah tak kita dengar mengenai penyakit Sopak atau dalam bahasa perubatannya ia di kenali sebagai Vitiligo.Hari ini saya nak kongsikan Cara Atasi Sopak atau Vitiligo Dengan Semulajadi.


Apa Itu Sopak/Vitiligo?





Sopak atau Vitiligo merupakan sejenis penyakit kulit yang membuatkan penghidapnya mempunyai kulit bertompok-tompok putih yang tidak mempunyai pigmen.

Ia’ dipercayai berpunca daripada masalah pigmentasi, di mana sel-sel yang menghasilkan pigmen, iaitu melanosit, dirosakkan oleh auto antibody atau antibodi yang dihasilkan oleh pesakit itu sendiri.


Sopak terjadi akibat daripada penghasilan antibodi yang menyerang melanosit di kulit pesakit menyebabkan kemusnahan melanosit tersebut.
Kemusnahan melanosit akan menjejaskan penghasilan pigmen di kawasan yang terlibat dan menyebabkan kulit tiada pigmen (warna).


Golongan Berisiko


Kebanyakan kes yang melibatkan penyakit sopak ini sering berlaku kepada mereka yang berumur di bawah 20-an. Namun, ia boleh ‘menyerang’ sesiapa sahaja tanpa mengira peringkat usia atau jantina.



Tanda -Tanda Sopak




Tanda utama penyakit ini ialah timbulnya tompok-tompok putih di atas kulit, tetapi ia juga boleh melibatkan kawasan yang mempunyai rambut atau bulu seperti kening, misai, bulu roma dan sebagainya, selain boleh menukarkan rambut menjadi putih.

Penyakit vitiligo ini tidak menyebabkan rasa sakit atau gatal.



Punca Sopak / Vitiligo



Punca penyakit Sopak atau Vitiligo ini tidak diketahui tetapi para doktor serta para penyelidik mempunyai beberapa teori tersendiri.

Antaranya:

- Penghasilan antibodi yang menyerang melanosit di badan pesakit sendiri

- Kemusnahan melanosit dengan tersendiri

- Ada kajian yang menunjukkan, sesetengah kejadian seperti sunburn atau tekanan emosi boleh menyebabkan timbulnya penyakit vitiligo.

-Individu yang menghidapi penyakit autoimun (penyakit di mana sistem daya ketahanan seseorang individu bertindak ke atas tisu dan organnya sendiri) lebih berkecenderungan untuk mendapat masalah ini

Contoh penyakit autoimun adalah seperti hipertiroidism (kelenjar tiroid yang terlalu aktif) dan anemia pernicious (kekurangan sel darah merah disebabkan oleh kegagalan penyerapan vitamin B12).

- Vitiligo juga boleh disebabkan oleh faktor keturunan walaupun ia tidak dapat dibuktikan kesahihsn
nya.


Bahayakah Sopak /Vitiligo?


Penyakit sopak ini walaupun pada dasarnya bukanlah satu penyakit yang berbahaya, tetapi ia mampu memberi kesan negatif kepada psikologi seseorang pesakit

Sekiranya penyakit ini melibatkan bahagian muka atau mana-mana bahagian yang tidak boleh ditutup, contohnya di bahagian muka, pesakit akan berasa malu dan rendah diri dengan keadaan mereka.




Tompokan putih di atas kulit juga kelihatan lebih ketara sekiranya pesakit mempunyai kulit yang gelap kerana kontras warna akan menjadi lebih jelas kelihatan.


Rawatan Sopak Dalam Dunia Perubatan


Rawatan penyakit ini terdapat dalam beberapa bentuk bergantung kepada beberapa faktor. Faktor pesakit termasuklah keluasan permukaan kulit yang terlibat dan jenis sopak itu sendiri sama ada ia jenis stabil (tidak berubah) atau sebaliknya.


Rawatan first line

Menggunakan krim yang mengandungi bahan immunomodulator yang akan mengurangkan atau memberhentikan kerosakan melanosit yang disebabkan oleh antibodi. Ini sekaligus memberi peluang untuk pigmen kembali mewarnai tompokan yang terlibat.


Rawatan foto terapi

Rawatan menggunakan pancaran cahaya ultra violet juga boleh dilakukan di hospital-hospital yang mempunyai kemudahan tersebut.


Rawatan laser excimer dan rawatan pembedahan


Melibatkan kaedah pemindahan sel kulit atau melanosit yang diambil dari kulit normal pesakit itu sendiri.

*kaedah pemindahan sel atau kulit ini memerlukan kepakaran dan belanja yang tinggi
Tompokan sopak perlu dilindungi dari terdedah kepada cahaya matahari kerana tanpa pigmen, kulit yang terlibat tiada pelindung dari kerosakan yang boleh disebabkan oleh matahari

Cara atasi Sopak atau Vitiligo Secara Semulajadi




VIVIX





Ramuan Vivix kaya dengan polifenol tumbuhan termasuk resveratrol yang mempunyai ciri antioksidan yang sangat berkuasa.


Polifenol dan resveratrol dapat membantu pesakit vitiligo sembuh kerana ia bertindak untuk:

- antioksidan yang tinggi
- menguatkan imun badan
- menyokong pembaharuan, pembaikan dan fungsi sel kulit yang sihat.
- melindungi sel-sel kulit dari kerosakan akibat radikal bebas.
- meningkatkan fungsi sistem imun tubuh.


Resveretrol adalah agen pengaktif SIRT1 yang berkait dengan pigmentasi kulit.

Bila SIRT1 ini diaktifkan, ia akan mengeluarkan protein yang menjaga sel dari keradangan dan pengoksidaan. Dua perkara inilah yang selalunya menyebabkan sakit kronik.

Bila sel terjaga, imun akan semakin kuat dan ia dapat membantu pesakit sopak dari kemusnahan sel yang berterusan.


ESP (Soy Protein)




ESP dapat membantu untuk membaik pulih dan perbaharui sel kulit yang sihat. ESP merupakan protein yang penting untuk pesakit sopak. Ia memperbaiki dan merawat sel sel yang rosak. Pengambilan protein yang mencukupi membantu badan kita untuk menghasilkan sel yang lebih sihat.



B-COMPLEX


Vitamin B complex penting dalam pigmentasi kulit dan diperlukan untuk tona kulit yang lebih baik. Ia juga membantu dalam mengatasi tekanan / stress.





TESTIMONI


















Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 364 5895


www.wasap.my/60123645895


ATAU

Anda terus boleh order online melalui website Shaklee



https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=bca4e66735150020c35909371f8d31d1



Shaklee ID : 1246697

FB : Kasmaliza Othman

IG : LoveMrVitamin




Daftar Ahli Satu Kelebihan


Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.


Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah




http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697









Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.




2 comments: