Tips Atasi Sakit Belakang Ketika Menyusu Anak

Jika anda ibu yang hamil atau menyusukan anak, masalah sakit belakang ketika menyusu anak ini sebenarnya perkara yang normal. Ia boleh menyerang seandainya kita kerap mendukung bayi atau menyusukan bayi dengan posisi yang tidak betul.

Kebiasaannya para ibu secara tidak menyedari yang sebenarnya beliau sendiri menjadikan masalah sakit belakang lebih teruk dengan mengabaikan atau memandang remeh terhadap posisi menyusu yang betul. Seandainya kita tersalah posisi, ini boleh mengakibatkan tekanan kepada leher dan otot bahagian atas belakang badan sewaktu kita menunduk.





Posisi Badan Ketika Mendukung Dan Menyusu


Ketika menyusukan bayi, dua perkara penting yang perlu diambil kira ialah berada dalam keadaan selesa dan dapat melekapkan bayi pada payudara anda dengan baik.



Mendapatkan posisi yang sesuai akan membuatkannya mudah bagi anda untuk melekapkan bayi pada payudara anda di samping mengelakkan dari ketegangan urat di belakang atau leher yang di sebabkan oleh salah posisi ketika menyusu.

Postur yang salah ketika menyusu adalah salah satu faktor utama yang menyebabkan sakit belakang. Apabila kita membongkok semasa kita menyusukan bayi, ia akan menyebabkan ketegangan kepada tulang belakang, walaupun kita bersandar semasa menyusu bayi, sehingga kita mula merasakan kesakitan di bahagian belakang


Tips atasi Sakit Belakang Ketika Menyusu Anak


Keperluan nutrien

-  Sangat penting bagi ibu menyusu. Pengambilan kalsium harian yang disyorkan bagi ibu-ibu menyusu adalah 1300 mg sehari.


Posisi Menyusu


- Tukar posisi menyusu, jika belakang, bahu atau leher mula berasa sakit  ubah kedudukan penyusuan. Ubah posisi yang berbeza supaya bahagian belakang tidak berasa tertekan semasa menyusu. Contohnya menyusu dalam keadaan berbaring dan letakkan bantal di belakang kita untuk keselesaan di bahagian belakang.


Senaman Regangan

- Lakukan regangan ringan yang melibatkan abdomen dan bahagian belakang. Ia boleh membantu mengurangkan sakit belakang.


Berehat dan bertenang

- Tekanan atau stress boleh menyebabkan ketegangan kepada otot dan ini menyebabkan sakit bahu, leher dan juga belakang.

- Cari jalan untuk relakskan badan seperti mandi air suam, tidur , focus, relaks dan bertenang ketika menyusu.

Gunakan pad pemanasan @ heating pad

- Letakkan heating pad di bahagian yang sakit seperti sakit belakang, bahu atau leher. Ia dapat membantu merelakskan otot dan dapat mengurangkan tekanan pada bahagian belakang. Haba sangat bagus untuk melegakan kesakitan.


Menyusu di dalam carrier / wrap
- Selain digunakan untuk memudahkan mendukung anak ketika di luar rumah, ia juga boleh digunakan untuk menyusukan anak tanpa memberi tekanan kepada belakang badan.

- Carrier atau wrap boleh menyokong berat bayi dan meletakkan bayi dekat kepada payu dara ketika menyusu.

Anda boleh cuba kaedah ini mungkin cara ini berkesan bagi kurangkan sakit belakang ketika menyusu.


Mengurut

- Urutan ringan di bahagian belakang membantu melegakan otot yang tegang dan ini menjadikan kita lebih relaks.



VIDEO

{ Bagaimana Ibu Menyusu Ini Berjaya Mengatasi Masalah Sakit Belakang }




Tips Atasi Sakit Belakang Ketika Menyusu Anak Dengan Shaklee


Ostematrix




Kajian menunjukkan wanita  akan kehilangan 3-5%jisim tulang mereka ketika menyusu.

OsteMatrix membekalkan nutrien harian, termasuk kalsium yang dapat membantu dalam pembentukan dan penyelenggaraan tulang dan gigi.

Ia juga termasuk magnesium, vitamin D dan zink mineral, tembaga dan mangan, untuk membantu dalam mengekalkan kesihatan yang baik. Kesemua nutrien ini penting bagi memastikan keberkesanan maksimum serta mengelakkan enapan mineral dalam tubuh.





Pengambilan 4 tablet sebelum tidur membantu mengatasi kekejangan ,sakit tulang belakang,
mengatasi masalah kebas-kebas, lenguh badan dan sakit pinggang .

Membantu menurunkan kadar stress – kalsium terbukti dalam mengawal tekanan darah tinggi yang mengakibatkan stress, kemurungan, migrain serta ketidakstabilan emosi

Membantu mengekalkan tekanan darah normal – 1% daripada kandungan kalsium dalam tubuh terdapat dalam darah, membantu meregang dan mengembang salur darah untuk kestabilan sirkulasi serta mencegah tekanan darah tinggi.


B-Complex





Vitamin B memainkan peranan penting untuk fungsi tubuh kerana ia membantu menukar makanan kepada tenaga untuk sel-sel anda.

B-Complex membekalkan kesemua lapan vitamin B yang seimbang untuk menguatkan tubuh anda, melengkapi jurang nutrisi vitamin B.

Membekalkan kuantiti asid folik dan biotin cukup, sesuai untuk tubuh yang sihat dan sangat bagus untuk mengurangkan stress dan ketegangan urat saraf.





Pengalaman menyusukan anak seharusnya menjadi kenangan manis dan indah . Namun jika masalah sakit belakang ini tidak dapat di atasi , keseronokan ketikan menyusu akan lesap begitu sahaja malah kita akan merasakan penyusuan adalah sesuatu yang membebankan.

Keperluan nutrien yang lengkap sangat di perlukan lebih-lebih lagi ketika menyusukan anak. Luangkan sedikit masa untuk membaca Petua Tambah Susu Secara Semulajadi . Tidak semestinya anda mempunyai banyak susu tidak memerlukan nutrient yang lengkap ye.. :-)




Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 364 5895

www.wasap.my/60123645895


ATAU


Anda terus boleh order online melalui website Shaklee


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=522e8ae4848faeb691b4053dfa1b05f8




Shaklee ID : 1246697
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin






Daftar Ahli Satu Kelebihan



Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.


Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah
















Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment