Cara Mengawal Migrain Tanpa Ubat

Agak lama saya simpan artikel ni sebelum saya publishkan. Saya sendiri merupakan penghidap migraine "tegar" . Dahulu,saya selalu menjadi pengunjung tetap Hospital Pakar Ampang Puteri. Jadi hari ni saya nak kongsikan Cara Mengawal Migrain Tanpa Ubat.




Apa itu Migrain?

Migrain adalah sakit kepala yang menyakitkan, berdenyut-denyut dan berlangsung antara 4-72 jam sehingga seseorang itu tidak mampu melakukan pekerjaan rutin hariannya. Umpamaan yang selalu saya samakan ialah rasa sakit tu seolah-seoalah nak hantuk kepala kita ke dinding tau.




Migrain berasal daripada perkataan Greek iaitu Hemikrania yang bermaksud sakit pada sebelah tengkorak atau dikenali sebagai sakit kepala vaskular.

Lazimnya, migrain hanya menyerang sekali dalam tempoh beberapa hari, minggu atau langsung tidak dirasai selama berbulan-bulan.

Namun, jika ia mula menyerang, penyakit itu mampu berlarutan selama sekurang-kurangnya satu hingga empat jam atau paling teruk sehingga dua hari.


Apakah Penyebab Migrain?



Menurut kajian, migrain boleh disebabkan oleh pelbagai faktor. Migrain berpunca daripada pembesaran saluran darah dan bahan kimia yang terhasil daripada gentian saraf yang melilit saluran darah. Semasa sakit , arteri temporal yang terletak di bawah kulit tengkorak membesar.

Ini menyebabkan pembebasan bahan kimia yang menyebabkan keradangan, kesakitan, dan pembesaran arteri. Dengan Bahasa yang lebih mudah di fahami ialah apabila berlaku migrain saluran darah akan mengembang dan menguncup menyebabkan kita berasa tersangat sakit dan berdenyut-denyut pada kepala.

Migrain juga boleh dipengaruhi oleh faktor keturunan. Misalnya jika ibu mengalami migrain semasa muda, anaknya juga boleh mengalami migrain. Fakta ini sangat tepat dan kena dengan saya. Ibu saya memang selalu mengalami migrain ketika beliau muda. Saya masih ingat sampai muntah-muntah setiap kali beliau terkena serangan migrain.



Apakah Tanda -Tanda Migrain ?




- Migrain biasanya menyebabkan rasa sakit kepala berdenyut-denyut (throbbing headache) pada sebelah kepala dan rasa loya. Namun ada juga sakit kepala di kedua-dua belah kepala. Individu yang berlainan mempunyai tanda2 penyakit migraine yg berlainan.

- Pergerakan, bunyi bising, cahaya dan bau-bauan boleh memburukkan lagi migrain. Kadang kala seseorang itu boleh merasakan aura, iaitu beliau dapat melihat bintik-bintik, gelombang cahaya atau pancaran2 cahaya di depan matanya. Tangan, bahu dan muka akan menjadi kebas. Ianya berlaku 30 minit sebelum sakit kepala.

- Rasa ngeri seperti ditusuk dengan jarum pada sebelah kepala dan merebak ke bahagian hidung dan sekitar mata.

-Tekak berasa loya, muntah dan kadangkala tangan dan kaki menjadi sejuk.70% pesakit migrain akan merasa loya dan muntah

- Pesakit akan menjadi sensitif pada sebarang bunyi dan suara

- Pandangan silau, kabur dan kadangkala menjadi gelap.Boleh menyebabkan pitam dan ini dinamakan fotobia

- Sesetengah pesakit akan mengalami pengumpulan cecair dalam badan seperti bengkak bengkak dan membesar di bahagian tertentu anggota badan.

- Serangan selalunya berakhir dalam tempoh 4-72 jam.



Apakah Rawatan Migrain?


caffox dan ponstant


Migraine biasanya dirawat dgn ubat tahan sakit dan ubat migrain seperti ponstan, synflex dan caffox. Ianya adalah ubat terkawal di klinik namun masih boleh di beli dari farmasi. Ubat-ubat ini la dahulunya menjadi "kudap-kudapan" saya.

Dulu bila migrain menyerang saya akan cepat-cepat ke klinik untuk mendapatkan injection. Selepas20 minit , terus hilang sakit tu tau. Erm kalo secepat itula ia boleh melegakan , dari segi short term memang hebat kan, tapi untuk long term bagaimana pula ?

synflex

Tidak saya nafikan sesetengah doctor yang saya jumpa akan advice amik sahaja injection secara berterusan, tapi ada doctor lain pula menasihati saya supaya elakkan dari injection dan ubat tahan sakit bagi menghindarkan "keburukan" nya dalam jangka masa yang panjang.


Apakah Langkah-Langkah Elak Migrain?


- Jangan minum minuman berkafein dan elakkan makan makanan yang tinggi bahan pengawet seperti yang mengandungi MSG

- Elakkan juga makan makanan yang mengandungi thyamine seperti keju dan minuman keras

- Elakkan stress dan tekanan

- Tidur mesti secukupnya, elakkan jadual tidur yang tak tetap

- Makan harusla mengikut waktu, jangan menundakan waktu makan dan biar perut kosong terlalu lama

- Elakkan dari pancaran terik sinar matahari / cuaca terlalu panas

- Elak bau yang busuk, bunyi bising dan asap rokok

- Makan ikan yang mempunyai Omega 3 dan kaya vitamin untuk membantu mengelakkan individu itu mudah diserang sakit kepala.


Cara Mengawal Migrain Tanpa Ubat

VIVIX





Ianya mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol menjadikan Vivix begitu unik.

Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Vivix bertindak dalam 4 cara:

1. Mempertahankan sel (cell defense)

2. Memberi tenaga kepada sel (cell energy)

3. Memperbaiki sel (cell repair)

4. Meningkatkan prestasi sel (cell performance)





Omega Guard


Mengurangkan radang atau kesakitan akibat migrain. Juga melancarkan peredaran darah ke seluruh tubuh terutamanya kepala.

B-Complex





Ia dapat mengawal tekanan darah yang normal dan mengurangkan stress. Vitamin B2 (riboflavin) dan vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi dalam masa yang sama juga membantu mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.

B-Complex boleh mengurangkan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia. Ia juga memastikan funsi saraf sempurna.




Ostematrix




Memberi kelegaan terhadap ketegangan otot-otot dan dapat memberi tidur yang lena dan berkualiti.

Ostematrix ( mengandungi kalsium, magnesium dan vitamin D)

Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah. Magnesium pula penting untuk metabolisma kalsium. Ia membantu untuk mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu punca yang dipercayai penyebab migrain. Satu kajian telah dibuat ke atas Magnesium, dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.


Vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. kalsium yang tiada vitamin D tidak boleh diserap oleh tubuh, dan boleh tertinggal sebagai batu dalam ginjal atau pundi kencing.





TESTIMONI














Alhamdulillah saya juga telah pulih dari serangan migrain yang dulunya agak kerap menyerang. Kalau saya boleh , kenapa tidak anda ?

Sebenarnya apabila bercerita pasal migrain teringat saya kepada arwah ibu sahabat saya. Dulu arwah pernah di serang strok ketika dia terkena serangan migrain. Itulah pertama kali saya dengar yang migrain juga boleh mengakibatkan strok. Semoga arwah berada di kalangan orang yang beriman.



Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 364 5895

www.wasap.my/60123645895


ATAU

Anda terus boleh order online melalui website Shaklee


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=dcb88e77b00e85321d39b4e4097c1107



Shaklee ID : 1246697
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin





Daftar Ahli Satu Kelebihan




Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.


Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah





Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment