Tips Atasi Kolestrol Tinggi Dengan Berkesan

Tahukah anda Kaji Selidik Morbiditi dan Kesihatan Kebangsaan Malaysia (2011) mendapati lebih daripada 6 juta rakyat Malaysia mempunyai tahap kolesterol yang tinggi, dan angka ini dijangka akan meningkat dari masa ke semasa disebabkan oleh pemakanan dan gaya hidup yang tidak sihat. Di sini saya ingin kongsikan Tips Atasi Kolestrol Tinggi Dengan Berkesan .






Tahap kolesterol yang tinggi di dalam badan boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan seperti  strok dan serangan jantung. Bagi individu  dewasa, tahap kolesterol normal adalah kurang daripada 200mg/dl.  Jika bacaan kolesterol anda daripada 200mg/dl ke 239mg/dl  anda berisiko  untuk mendapat penyakit koronari.



Kolestrol Baik dan Kolestrol Jahat




Kolestrol terbahagi 2 iaitu kolestrol baik dan kolestrol jahat.


Kolestrol Baik



- Tubuh memerlukan kolestrol baik untuk berfungsi dengan sempurna.


- Di kenali sebagai KOLESTEROL HDL (High Density Lipoprotein) atau lemak baik.
- Kolesterol baik mempunyai fungsi berlawanan untuk menghalang penyumbatan arteri. Bagi tubuh normal, kedua sumber kolesterol ini saling berseimbangan.

- Peningkat kolestrol HDL (kolestrol baik) adalah baik untuk menurunkan paras kolestrol jahat kerana kolestrol baik membantu membersihkan kolestrol buruk dari darah anda.






Kolestrol Jahat

- Di kenali sebagai  KOLESTEROL LDL (Low Density Lipoprotein) atau lemak jahat.

- Kita kebiasanya akan makan terlalu banyak lemak dan kolestrol sehingga menyebabkan peningkatan kolestrol jahat .

- Kolesterol LDL berpotensi menyebabkan arteri tersumbat dengan lemak pada dindingnya

- Bahayanya seandainya kolesterol LDL ini lebih mendominasi dan jika tidak di atasi, kemungkinan pelbagai risiko buruk pada kesihatan bakal menanti seperti mendaapat komplikasi SERANGAN JANTUNG.

- Kolestrol LDL ini mengakibatkan plak terkumpul di arteri lalu mengakibatkan sakit jantung.




Punca-Punca Kolestrol Tinggi Dalam Darah

Penyakit stroke dan serangan jantung merupakan dua masalah kesihatan yang serius berpunca daripada tahap kolestrol yang tinggi.

Antara punca yang menyebabkan kolestrol tinggi adalah :-


Pola Pemakanan




Makanan merupakan faktor paling terbesar penyeumbang kepada kolesterol tinggi dalam darah terutamanya makanan yang tinggi dengan kandungan lemak seperti minyak kelapa sawit, margerin, kuih, keropok, makanan ringan , daging lembu, susu dan telur


Gaya hidup





Bercerita mengenai gaya hidup terbayanglah aktiviti-aktiviti senaman atau riadah .
Tuntutan kerja di pejabat memerlukan kita duduk mengadap computer selama lebih dari 8jam sehari dengan aktiviti pergerakan yang minimum.

Apabila kita kurang bergerak dan dalam masa yang saman mengambil makanan yang banyak dan tinggi kandungan lemak, ia akan mendorong kepada pertambahan berat badan dan seterusnya menyumbang kepada terjadinya kolesterol tinggi di dalam darah.

Berat badan

Berat badan kita sebenarnya sangat mempengaruhi terjadinya tinggi atau rendahnya kolesterol.
Anda yang mempunyai berat badan yang berlebihan harus berwaspada kerana risiko untuk mendapat kolesterol tinggi adalah lebih besar.

Tetapi ini tidak bermakna individu yang kurus tidak boleh mempunyai kadar kolesterol yang tinggi di dalam tubuh. Ramai kenalan saya yang mempunyai badan yang kurus tapi tahap kolestrol yang membimbangkan.



Merokok







Bahan-bahan kimia yang terdapat dalam rokok akan mempengaruhi kolesterol baik dan juga meningkatkan risiko penyempitan pembuluh darah.


Usia dan jantina


Lelaki yang berusia 45 tahun ke atas dan wanita 55 tahun ke atas berisiko untuk mengalami masalah kolesterol tinggi. Semakin meningkat usia kita, semakin tinggi peluang untuk mendapat kolesterol tinggi. Namun pada era ini yang kaya dengan begitu banyak faktor yang boleh menyebabkan kolestrol tinggi tidak mustahil umur awal 30 an sudah mengalami masalah ini.



Keturunan


Kolesterol tinggi juga boleh dipengaruhi oleh faktor keturunan. Jika ada keturunan anda yang memiliki kolesterol tinggi, maka kita haruslah berhati-hati kerana anda mempunyai potensi yang lebih tinggi untuk menghadapi masalah yang sama.




Pemakanan Membantu Mengurangkan Kolestrol


INDIAN GOOSEBERRY , AMLA atau  Buah Pokok Melaka





Merupakan agen hypolopidemic semula jadi yang dapat membantu menurunkan kolesterol jahat.
Ia boleh didapati dalam bentuk serbuk.

Cara: Masukkan satu sudu serbuk dalam segelas air suam dan minum setiap pagi sewaktu perut kosong



Buah-buahan kering





Buah-buahan kering seperti buah zaitun, kismis , kurma dan lain-lain lagi kaya dengan serat dan kandungan flavonoid dimana ia mampu menyingkirkan lebihan lemak LDL dan mengurangkan risiko penyakit jantung.


Bijirin Oat






Oat yang mengandungi serat larut iaitu beta glucan di kenali sebagai makanan yang dapat merendahkan tahap kolesterol dan mencegah penyerapan kolesterol ‘jahat’.

Cara : 1 cawan oat bersamaan tiga gram serat dan beta-glucan. Sebagai penambah rasa boleh juga tambah buah atau walnut ke dalam hidangan oat


Psyllium Husk




Adalah biji benih pokok "Plantago Ovate" juga dapat membantu menurunkan tahap kolestrol



Minyak Ikan





Membantu mengurangkan lemak dalam darah dan mengatasi masalah jantung.

Cara : Minyak ikan atau ikan mentah seperti tuna, salmon, sardin, trout dan bluefish kaya dengan lemak omega . Makan satu hingga empat gram lemak omega 3 setiap hari.



Bawang Merah


Di percayai bawang merah boleh membuang kolesterol yang jahat dan meningkatkan kolesterol yang baik

Cara : Masukkan bawang merah, halia dan bawang putih dalam menu diet. Minum campuran jus bawang bersama madu setiap hari.




Tips Atasi Kolestrol Tinggi Dengan Berkesan Dengan Shaklee


Vivix




Vivix Shaklee adalah pelengkap kepada jantung yang sihat. Ia berupaya melindungi jantung anda daripada pengoksidaan salur darah.

Pengoksidaan pembuluh darah ini akan menyebabkan mendapan plak yang menyempitkan salur darah.

Individu yang alami masalah kolestrol yang tinggi adalah disebabkan oleh plug atau kolestrol berlebihan dalam salur darah.

Fungsi Vivix ini, ia melindungi salur darah kita, jadi salur darah kita akan dilindungi dari kerosakan.
Kandungan Resveraterol dalam Vivix terbukti berkesan mencegah pembekuan kolesterol dari melekat di saluran darah.
Keistimewaan Vivix Shaklee




Campuran proprietari sainifik termaju  adalah berasaskan anggur muscadine – salah satu buah-buahan semula jadi paling sukar diperolehi dan paling berkuasa.

Anggur muscadine mengandungi rangkaian lengkap polifenol yang ditemui dalam anggur lain. Tidak seperti anggur lain, muscadine mengandungi pekatan luar biasa asid elagik dan elagitanin yang apabila digabungkan dengan polifenol lain, menghasilkan kuasa antioksidan yang sangat hebat


Phytocol




Sterol dan stanol tumbuhan adalah sebatian semula jadi yang ditemui dalam tumbuhan, buah, sayur dan bijian. Kajian menunjukkan bahawa apabila ditambah kepada pemakanan sihat, ia boleh memberi manfaat kepada kesihatan anda.

Oleh kerana ia mempunyai struktur yang serupa dengan kolesterol, mereka akan bersaing untuk penyerapan dan sekaligus membantu meningkatkan kesihatan.

Pengambilan supplemen yang kaya dengan fisoterol dapat berganding dengan kolestrol ‘baik’ untuk menyerap kolestrol ‘jahat’ yang tak diperlukan.

Fisoterol ini berfungsi menyerap kolestrol LDL yang berlebihan dalam tubuh.


Keistimewaan Phytocol Shaklee



Diperbuat daripada gabungan sterol dan stanol.

Membekalkan 2,000mg sterol dan stanol tumbuhan setiap hari.

Ianya dirumus dengan campuran bahan yang mengandungi fisoterol semulajadi dalam tumbuh-tumbuhan, buah-buahan dan bijirin.

Fisoterol telah terbukti secara klinikal dengan ujian makmal dapat merendahkan paras kolestrol LDL.




Omega Guard

Antara pelbagai jenis lemak yang ada, terdapat satu lemak yang sangat penting yang anda tidak boleh kurangkan iaitu asid lemak  omega-3, dimana tubuh anda tidak mampu hasilkannya sendiri.

Dua jenis utama adalah EPA dan DHA, penting untuk kesihatan manusia.

Omega Guard adalah asid lemak dari minyak ikan omega-3. Ia sangat tinggi dengan kolesterol HDL.
Ia berfungsi untuk membawa kolesterol keluar dari salur arteri ke hati untuk proses penyingkiran.

Dengan kehadiran HDL ia dapat merendahkan paras LDL, jadi plak pada dinding arteri dapat dicairkan lantas dapat melancarkan aliran darah.


Keistimewaan Omega Guard Shaklee





Merupakan Minyak Ikan Berpekatan Tinggi

OmegaGuard membekalkan spektrum lengkap tujuh jenis asid lemak perlu Omega-3 tulen, yang biasanya ditemui secara semula jadi dalam ikan kecil di habitat lautan dalaman air sejuk.

Setiap hidangan mengandungi kepekatan 999mg Omega-3 (546mg EPA yang bermanfaat untuk kesihatan anda dan 360mg DHA yang penting untuk perkembangan dan fungsi normal tubuh).

Penyulingan Molekul Berganda - Untuk memastikan ketulenan dan kepekatan, minyak ikan di dalam OmegaGuard  menjalani proses moden Penyulingan Molekul Tiga Peringkat yang memekatkan asid lemak Omega-3 dan menyingkirkan bahan berbahaya seperti raksa, plumbum, kadmium, arsenik dioksin, PBC dan lain-lain bahan cemar. Mengurangkan bau dan rasa kesan hanyir.


Sahabat Laut - Diiktiraf oleh Friend of the Sea® untuk membantu memastikan bekalan berterusan minyak ikan berkualiti tinggi yang stabil untuk produk Shaklee tanpa menjejaskan alam sekitar




TESTIMONI 1

Tonton video dan ketahui bagaimana En Fahmy mengatasi masalah kolestrol beliau.

TESTIMONI 2





TESTIMONI 3





TESTIMONI 4










Kebiasaan yang berlaku di kalangan masyarakat kita ni apabila dah disahkan mendapat penyakit tertentu barulah kita kelam kabut mencari penawar. Amalkan suplimen yang pastinya selamat dan semulajadi bagi menjamin kesihatan yang lebih baik. Jika anda  dalam golongan yang mempunyai tahap kolestrol tinggi jangan tunggu lagi , jangan tunggu sehingga anda di sahkan mendapat penyakit yang berpunca dari kolesrol tinggi seperti strok atau sakit jantung , nauzubillah. Bak kata orang mencegah lebih baik dari mengubati.




Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 364 5895


www.wasap.my/60123645895




ATAU




Anda terus boleh order online melalui website Shaklee




https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=84bdc10b5cc3b036ce04a562b0e54d61





Shaklee ID : 1246697
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin





Daftar Ahli Satu Kelebihan



Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.


Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah




http://www.shaklee.com.my/?joinnow=1246697







Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment