Tips Pulihkan Jerawat Kronik Secara Semulajadi

Jerawat? Dengar perkataan jerawat pastinya similar dengan wanita kan? Musuh ketat wanitalah katakan. Dulu saya juga pernah mengalaminya...penuh satu muka dengan jerawat batu. Hanya Allah yang tahu bagaimana perasaan ketika tu...sakit..malu...rimas..dan macam-macam lagi.. Anda pula bagaimana ? Perkongsian kali ini adalah Tips Pulihkan Jerawat Kronik Secara Semulajadi.





Apa itu Jerawat?




Jerawat terbentuk apabila sebum, bakteria dan sel kulit mati tersangkut di dalam liang roma kulit. Lapisan kulit mati pada tubuh kita juga akan digugurkan (shedding) setiap hari dan boleh terperangkap dalam liang roma tersebut.

Ia boleh tumbuh di kulit muka, belakang badan dan juga kulit leher manusia. Ia menimbulkan iritasi pada pori, sehingga bakteria membiak dalam kulit yang menyebabkan ia menjadi merah dan bengkak. Apabila berlakunya jangkitan kadang-kadang bolehnya menyebabkan benjolan jerawat itu bernanah.








Penyebab Terjadinya Jerawat


Hormon

Masalah hormon yang tidak seimbang menyebabkan punca jerawat tumbuh dengan lebih banyak dan lambat untuk sembuh.

Pada usia remaja, kelenjar sebaceous yang berkembang dan mengeluarkan lebih banyak sebum di bawah pengaruh hormon yang dikenali sebagai hormon androgen. Dan ia terus dikeluarkan sehingga jerawat bertambah banyak dan menjadi bengkak dan merebak . Ini antara salah satu penyebab jerawat di kalangan remaja perempuan dan awal dewasa .


Bakteria





Bakteria yang dikenali dengan nama Propionibacterium acnes pula adalah salah satu bakteria yang biasa ditemui dalam sel kulit. Sumber makanannya ialah sebum dan sel-sel mati pada permukaan kulit. Orang yang berjerawat mempunyai Propionibacterium acnes yang lebih banyak berbanding dengan kulit orang yang tidak berjerawat.

Habit menyentuh dan memicit jerawat akan mengundang masalah lebih besar. Jerawat akan bertambah lebih banyak seolah-olah berjangkit. Ini kerana kemasukan bakteria telah berlaku. Dan parut hitam juga akan terjadi seandainya sering menyentuh jerawat dengan jari. Saya yakin ramai yang memicit jerawat dengan jari kan.


Pemilihan produk kecantikan yang salah




Pemilihan produk yang mengandungi merkuri dan bahan beracun yang berlambak dijual di pasaran membuatkan masalah jerawat akan menjadi lebih teruk.


Persekitaran yang tercemar


Terdedah dengan udara yang kotor seperti asap kereta dan terkena pancaran cahaya matahari  tanpa apa-apa perlindungan kulit.


Pemakanan dan minuman






Makan makanan yang bergoreng,pedas,kopi,coklat dan makanan laut yang boleh memburukkan keadaan kulit yang sedia ada berjerawat.

Kuantiti air yang tidak mencukupi membuatkan badan gagal untuk membuang toksin. Oleh yang demikian,toksin dalam badan akan kekal lama dan menyebabkan jerawat bertambah teruk.

Makan lebih banyak buah-buahan,sayuran dan minum air kosong yang mencukupi supaya mempercepatkan aliran toksin dari badan.


Tidur





Pembaik pulih sel-sel sistem badan tidak berfungsi dengan baik jika kurangnya tidur. Harus tidur sekurang-kurangnya 8jam sehari.



Tips Pulihkan Jerawat





- Mesti membersihkan kulit secara rutin dengan pembersih yang lembut ,ia dapat membantu menghilangkan kelebihan minyak dan sel kulit mati.

- Untuk wanita yang sering menggunakan make-up ketika keluar rumah, pastikan anda mempunyai pencuci muka yang mampu membersihkan kotoran pada wajah secara dalam sekaligus membekalkan nutrien pada wajah anda.

- Menggunakan tuala muka yang bersih khas untuk muka sahaja, jangan guna pakai tuala yang sama untuk mengelap badan.

- Elakkan memicit atau memecahkan sendiri jerawat yang akan mengakibatkan kulit wajah menjadi lebih teruk.

- Gunakan produk pembersih muka yang tidak mempunyai merkuri /hydroconuine

- Gunakan krim atau jel jerawat yang boleh di dapati di farmasi atau klinik

- Pemakanan seimbang dan elakkan makanan yang boleh mencetuskan alahan dan alergik


Saksikan video ini, 7 tahun wanita ini sengsara muka berjerawat kerana salahguna produk.








Tips Pulihkan Jerawat Kronik Secara Semulajadi Dengan Shaklee


ESP- Energizing Soy Protein



ESP adalah sumber protin, diperlukan untuk menghasilkan sel-sel baru yang lebih sihat bagi kulit. ESP memang satu cadangan terbaik untuk merawat kulit kerana sel kulit akan mati dalam masa 21 hari. ESP diperlukan untuk merawat dan memperbaharui kulit yg rosak akibat dari jerawat bagi mencantikkan dan mencerahkan kulit.

Sustained Release Vitamin C





Vitamin C adalah vitamin yang sangat diperlukan untuk kulit. Pengambilan vitamin C dapat membantu proses pembaik pulih kulit. Contohnya kulit yang berjerawat merupakan satu simptom keradangan kulit. Dengan vitamin C, ia akan mengurangkan keradangan kulit sekaligus mengatasi masalah jerawat kronik.

Vitamin C merangsang pembentukan kolagen, mencuci darah, mencantikkan kulit, merawat kulit, menyembuhkan kulit yang tercedera.

Vitamin C shaklee pula merupakan satu-satunya vitamin yang bersifat sustained release, iaitu setiap jam selama 5 jam, 100 mg vitamin C akan dilepaskan ke dalam badan jadi vitamin C ini, anda akan mendapat manfaat optimum yang lebih banyak.


Vita-E Complex





Vitamin E melambatkan proses penuaan , mengurangkan parut, mengatasi masalah whitehead dan blackhead yang menjadi punca jerawat, mencegah segala pertumbuhan abnormal sel, mempercepat proses baik luka (jerawat) dan membantu pengaliran darah dengan lebih lancar.

Vitamin E membantu memudarkan parut akibat jerawat, mencerahkan kulit, menjadikan kulit lebih berseri.



GLA Complex




GLA Complex adalah suplemen yang sesuai untuk membantu mengatasi masalah hormone tidak seimbang, sekaligus menyelesaikan masalah kulit berminyak dan berjerawat.

GLA Complex membantu mengawal paras hormon, mengurangkan keradangan dan ketidakselesaan akibat jerawat, mencantikkan kulit, menjadikan kulit lebih berseri

GLA Complex juga berperanan memastikan kulit sentiasa lembap dan berfungsi memperbaiki sempadan bendalir kulit.

Memandangkan ia juga berperanan mengawal dan mengatur semula hormon tubuh, GLA Complex mampu merencat hormon pada kulit yang boleh menyebabkan jerawat. Antara tanda hormon tidak stabil ialah kemunculan jerawat yang banyak terutama semasa kedatangan haid

Garlic Complex




Merupakan antibiotik, antifungal, antibakteria semulajadi. Membantu proses pemulihan jerawat yang kronik sehingga bernanah.



TESTIMONI
















Jerawat adalah masalah kulit yang tiada siapa pun inginkan kerana akan merosakkan penampilan sehingga membuat seseorang menjadi tidak yakin pada diri.

Rawatan wajah bermasalah mestilah bermula dari dalam badan kita. Seandainya sel-sel dalam badan sihat insyaAllah kulit wajah akan sihat.

Puas anda cuba macam2 produk di luar sana ..habis beratus2 malahan ada yang berabis beribu2 ringgit..siapa taknak kulit yang cantik kan??






Jika anda berminat untuk order boleh whats app saya LIZA 012 364 5895

www.wasap.my/60123645895


ATAU


Anda terus boleh order online melalui website Shaklee


https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=10a72d1cc3854b6f5b4abc7443f80f51




Shaklee ID : 1246697
FB : Kasmaliza Othman
IG : LoveMrVitamin


Daftar Ahli Satu Kelebihan


Dapatkan produk SHAKLEE berserta diskaun 15-20% yang lebih menjimatkan dengan mendaftar sebagai ahli Shaklee sekarang.


Anda juga boleh mendaftar secara terus dengan SHAKLEE di icon di bawah






Disclaimer:* Produk-produk ini tidak bertujuan untuk membuat diagnosis, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit.

No comments:

Post a Comment